Rådet till 90-åring som bröt nacken – ta taxi

En 90-årig kvinna som bröt nacken fick rådet att ta taxi till akuten.
En 90-årig kvinna som bröt nacken fick rådet att ta taxi till akuten.
En 90-årig kvinna ramlade så olyckligt utomhus att hon bröt nacken, på två ställen.
Kvinnan kunde ta sig hem själv men väl hemma började hon att må dåligt och larmade larmpatrullen som enligt anmälan rekommenderade henne ta taxi till akuten.
Nacka kommuns äldreenhet har fått en delvis annan version av larmpatrullen, en version som enhetschefen sätter tilltro till samtidigt som chefen konstaterar att ord står mot ord.

Det var efter att ha ramlat utomhus och själv lyckats ta sig upp, med hjälp av en gren, som den 90-åriga kvinnan började att må dåligt. Väl hemma slog hon larm till larmpatrullen.

Personalen som kom för att hjälpa henne hade dock ingen nyckel till bostaden, kvinnan fick med stor svårighet öppna själv.

Väl innanför dörren bad personalen kvinnan att röra på nacken så att hon inte stelnade till.

Kunde inte röra på nacken

Den 90-åriga kvinnan kunde dock inte röra på nacken.

Personalen bedömde att kvinnan inte behövde ambulans utan kunde åka taxi till sjukhuset. Kvinnan ville dock inte ta en taxi utan ville vänta in en närstående.

Larmpatrullen lämnade då kvinnan ensam i bostaden, enligt anmälan. En närstående fick hjälpa kvinnan till akuten. Där konstaterades att 90-åringen brutit nacken på två ställen.

”Det var tur att hon inte rörde på nacken då det hade slutat illa”, står att läsa i anmälan.

Anna-Lena Möllstam, enhetschef äldreenheten, säger att som hon har fått det beskrivet av larmaptrullen att kvinnan först fått hjälp till sjukhus av närstående där en mindre fraktur i nacken upptäcktes. Kvinnan kunde återvända hem men hemma fick hon ont och tog då kontakt med larmpatrullen.

Enligt den redogörelse Anna-Lena Möllstam fått av larmpatrullen erbjöd larmpatrullen då kvinnan att ringa efter ambulans alternativt taxi men kvinnan ska enligt patrullen ha tackat nej till båda transportsätten.

Kvinnan ska enligt larmpatrullen ha sagt att hon vill ha en närstående med sig.

”Alltid olika versioner”

– Som jag ser det har larmpatrullen hanterat det på rätt sätt. Dom har gjort allting för att hjälpa kunden, säger Anna-Lena Möllstam.

– Det är alltid olika versioner. Det som anhöriga upplever är sant. Vi måste ta till oss alla typer av reaktioner. Sen kan det vara förväntningar som vi inte kan bistå med. Det jag kan se är att man förväntat att larmaptrullen ska följa med till sjukhuset och det kan larmpatrullen aldrig göra med tanke på att patrullen har 1 300 kunder.

Och kvinnans önskemål om ambulans?

– Där står ord mot ord. Det är svårt att veta vad det var för ordväxling om det, det var ingen annan på plats, säger Anna-Lena Möllstam.

Möllstam ser ingen anledning att utreda vidare vad som har hänt men kommer att ta ännu kontakt med chefen för larmpatrullen, för att följa upp anmälan.

Läs mer om Nacka: Johan bastade – då släckte personalen

Läs mer om Nacka: Stor polisinsats i Saltis efter två inbrott