Räkna med stök när broarna rivs

Broarna som ska ersättas är dels den vid avfarten till Lahäll och dels den där Värtavägen går över motorvägen. Här Lahäll.
Broarna som ska ersättas är dels den vid avfarten till Lahäll och dels den där Värtavägen går över motorvägen. Här Lahäll.
Bron där Värtavägen går över.
Bron där Värtavägen går över.
Ur vägen för nu ska kollektivtrafiken fram.

Det är tanken när broar rivs, vägen breddas och filer byggs ihop på E18.

Men innan det är klart får Roslagsborna räkna med stök ute på motorvägen.

Många pendlare längs motorvägen minns säkert när den stora motorvägskorsningen vid Viggbyholm byggdes om. En av de rejäla utmaningarna var att ersätta den gamla bron med en ny, och köerna var många och långa.

Nu väntar fler stora projekt. Två andra broar som korsar E18 måste antagligen också rivas, berättar Lars Sandberg som är projektledare på Trafikverket.

– Vi för diskussioner om detta med Täby kommun just nu. Troligen krävs att man tar bort de gamla broarna och bygger nya, säger han.

Broarna som ska ersättas är dels den vid avfarten till Lahäll och dels den där Värtavägen går över motorvägen. Orsaken är att broöppningarna är för trånga. Åtminstone kommer de att vara det när det ska byggas rejäla kollektivtrafikkörfält hela vägen mellan Danderyd och Arninge.

– Det finns busskörfält på sträckan i dag men på flera ställen är det alldeles för smalt och bussarna tvingas köra ut i den övriga trafiken.

Tanken är nu att göra fritt fram för kollektivtrafiken hela vägen. På så sätt ska det gå smidigt att åka buss till och från det nya resecentrumet i Arninge som Mitt i Södra Roslagen berättat om tidigare.

Med ny station för Roslagsbanan är förhoppningen att Arninge kan förvandlas till en ny knutpunkt för kollektivtrafiken i norrort, enligt ett beslut som kom för ett par år sedan.

Men innan allt är färdigt får bilpendlarna räkna med stök. Förutom att de båda broarna måste byggas om blir det omfattande vägarbeten på flera platser utmed sträckan.

Här och var handlar det om att bredda vägen. På andra ställen ska mittremsan bort och ersättas med betongbarriärer.

– Visst kommer det att påverka framkomligheten medan arbetena är igång, säger Lars Sandberg.

Just nu pågår färdigställandet av en vägplan för projektet. Förhoppningen är att den ska ha vunnit laga kraft i början av nästa år. Sedan kommer de olika vägarbetena att avlösa varandra under ungefär två års tid, enligt Lars Sandberg.

Dessförinnan startar även ett annat stort projekt. Nu under våren är det sagt att bygget av den nya trafikplatsen vid Roslags-Näsby ska dra igång. Enligt tidsplanen kommer projektet att vara färdigt och öppna för trafik under 2018.

Så småningom är även planen att återinföra variabla hastighetsskyltar för att kunna höja och sänka farten på trafiken på E18.