ANNONS

Rålambshovsskolan kritiseras av Skolinspektionen

Lärare på Rålambshovsskolan tror att pojkar och flickor har olika förutsättningar att få bra betyg, menar Skolinspektionen och kritiserar skolan.

Lärarna är felciterade, svarar skolans rektor.
ANNONS

Eleverna på Rålambshovsskolan i Marieberg har bland de högsta betygen i Stockholm. Men betygen skiljer sig åt mellan pojkarna och flickorna. Det har Skolinspektionen tagit fasta på när de kontrollerade skolan under våren.

I ett beslut från inspektionen slås fast att lärare på skolan, i intervjuer med myndigheten, tolkar skillnaderna utifrån hur pojkar och flickor är.

”Skolinspektionen anser att detta är anmärkningsvärt eftersom pojkar riskerar att inte få det stöd och den stimulans de behöver för att nå så långt som möjligt. Skolinspektionen bedömer att skolan måste utarbeta former för att lärare stärker alla elevers vilja att lära och deras tillit till sin egen förmåga”, skriver myndigheten i sitt beslut där man också ger skolan ett föreläggande att bättra sig i frågan innan november i år.

När Mitt i talar med skolans rektor Gunilla Olsson menar hon att lärarna känner sig felciterade av Skolinspektionen.

– Jag har faktiskt varit i kontakt med dem om det. En del lärare känner sig felciterade. Det sas i en diskussion med Skolinspektionen om huruvida det finns skillnader mellan pojkar och flickor eller ej, och det känns lite orättvist. Vi har jobbat normkritiskt i flera år och det finns ingen lärare på skolan som anser det här.

Däremot menar hon att den faktiska skillnaden i betyg mellan könen är ett problem, även om också pojkarna på skolan är långt över Stockholmssnittet.

Det är något alla länder brottas med, att pojkar och flickor har olika resultat. Där har vi jobbat i flera år med hur vi kan ändra vår undervisning.

Hur gör man det?

– Lärarna observerar exempelvis varandra och försöker analysera vad som gör att pojkarna skulle lyckas bättre.

ANNONS

En annan punkt där skolan får kritik av Skolinspektionen är elevernas delaktighet i att planera sin undervisning.

”Utredningen visar bland annat att eleverna sällan eller aldrig har inflytande över arbetssätt eller planering av utbildningens innehåll. Lärare, elevhälsa samt rektor menar dock att eleverna har inflytande men att de inte själva är medvetna om det.” skriver myndigheten i rapporten.

– Våra elever har Stockholm största elevråd och har fått pris för det arbetet. Det som kritiseras är att eleverna inte påverkar undervisningsupplägget. Det får vi ta till oss.

– Men de viktigaste punkterna tycker jag vi har klarat av i inspektionen. Vi har en trygg och bra skola där eleverna får väldigt höga resultat och vi har fantastiska lärare, säger Gunilla Olsson.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Kungsholmen direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.