Recyclad cykel bättre än ny

Jens Hindersson gör som cykelreparatörer alltid gjort – vänder hojen upp och ned.
Jens Hindersson gör som cykelreparatörer alltid gjort – vänder hojen upp och ned.
Innan lokalen blev cykelaffär på 30-talet var den kolkällare.
Innan lokalen blev cykelaffär på 30-talet var den kolkällare.
Det är ingen idé att städa om det ändå ser likadant ut efter ett par dagar tycker Jens Hindersson. Ändå brukar han hitta det han behöver.
Det är ingen idé att städa om det ändå ser likadant ut efter ett par dagar tycker Jens Hindersson. Ändå brukar han hitta det han behöver.
Till Cykelkällan på Upplandsgatan går många för att få sin hoj vårfixad. Eller för att köpa en begagnad som rustats upp.

– Gamla cyklar har bättre kvalitet än nya, säger Jens Hindersson.

Att gå in här är lite som att stiga in i en film av Carl Johan De Geer. Man befinner sig så långt från ljust och fräscht det går att komma.

Precis överallt står det cyklar, reservdelar och verktyg. De täcker golven, hänger i taket och på väggarna.

Jens Hindersson kliver vant genom prången, råkar riva ner ett däck från taket och hänger upp det igen. Han säger att det knappt är någon idé att städa för efter ett par dagar ser det likadant ut igen.

Men koll har han och kan hålla en underhållande föreläsning om cykelns historia och när de nådde sin optimala nivå. Vilket var på 1940-talet.

I den knökfulla källarlokalen på Upplandsgatan har det sålts och reparerats cyklar sedan 30-talet. Jens Hindersson och ägaren Ola Troedsson flyttade hit 1987 och har känt varandra sedan 1976.

Hit och till andra ställen som säljer begagnade och upprustade cyklar kommer nu allt fler kunder som vill ha en gedigen hoj.

– I takt med att intresset för vanliga cyklar ökar vill också fler ha en begagnad, säger Jens Hindersson. De har lite bättre kvalitet än de nya.

Cyklar som är 30 år eller äldre är mer välgjorda, enligt honom. Lackerna är tjockare, de kromade delarna mer gedigna. Pedalvevarna är gjutna i ett stycke och går inte sönder lika lätt. Bromsar som inte är hydrauliska klarar kyla bättre. Naven är enklare och mindre känsliga, liksom växlarna.

– Förr betydde kvalitet att det höll, nu betyder det att det finns en massa finesser. Däcken har olika kvaliteter till exempel. Men det enda man vill är att de ska hålla. De där finesserna är inget vi vanliga människor har glädje av, säger Jens Hindersson.

Han tar fram en Crescent från 70-talet och pekar på den böjda framgaffeln.

– Gafflarna är fjädrande och då blir det bekvämare att cykla. Nu gör man gafflar som är hårda och raka som på mountainbikes.

Den äldsta cykel de har inne är från sent 30-tal och av märket Velociped Emmaboda Original. Den har ovanligt hög ram, trähandtag och en sliten lädersadel.

– Packad med tagel. Sådana här har vi inte så många. Men det är evighetscyklar, säger han och ser ömt på den gamla klenoden.

Den kostar 3500 kronor, medan butikens begagnade cyklar annars ligger mellan två och tre tusen. Man kommer onekligen billigare undan på Blocket.

– Men vi har garanti på våra cyklar. Och på Blocket vet man inte om det är stöldgods. Vi köper överblivna cyklar av bostadsrättsföreningar eftersom många struntar att ta med sig cykeln när de flyttar. Till slut äger styrelsen cykeln och vi tar hand om den. Men vi köper sällan av privatpersoner eftersom det är svårt att bevisa härkomsten.

Fakta

Fler ställen som säljer begagnade cyklar

• Görans cykel & verkstad, Fridhemsgatan 70, Kungsholmen.

• Tellus cykel, Tellusborgsvägen 49, Midsommarkransen.

• Customcyklar, Ellen Keys gata 93, Fruängen.