ANNONS

Så gör du dig redo för en vinter i cykelsadeln

Niklas Hedlund på Sigge cykel i Vällingby tipsar om vintercykling.
Omkring 30 cyklar om dagen kommer från in från hela västerort för att bli vinterrustade hos Sigges cykel. Men du kan göra jobbet själv.
Minusgrader, slaskiga vägar och istappar i näsan kanske avskräcker många från att fortsätta cykla även på vintern.
Men med ganska enkla medel blir det möjligt att cykla under de kalla och mörka månaderna.
ANNONS

Att cykla i Stockholm är ofta väldigt trevligt. De flesta av stadens cykelbanor är väldigt fina och lagom trafikerade. Men de flesta cyklister väljer att ställa ner sin cykel i ett förråd under vintern.

Kanske är det rädslan för att slira omkring i snöslasket och minusgraderna bland massa trikåklädda män som blir arga om ens cykellampa inte lyser i nog många lumen som avskräcker många.

Men vintercykladet behöver inte alls vara jobbigt, tråkigt eller särskilt farligt. Med ganska enkla medel kan du fortsätta rulla fram på cykelbanorna även när snön ligger på marken och nordanvinden blåser hårt. Det menar i alla fall Niklas Hedlund som är delägare på Sigge cykel i Vällingby.

Full rulle i verkstaden

De är mitt uppe i högsäsong för vinterrustning av cyklar. Han berättar att de får in omkring 30 cyklar per dag från hela västerort just nu.

– Det vi gör med de allra flesta cyklarna är att byta till dubbdäck och utför preventiv service av till exempel vajrar och bromsar, säger Niklas Hedlund.

Niklas Hedlund på Sigge cykel i Vällingby tipsar om vintercykling.

I Sigge cykels verkstad är det just nu full rulle. Tre anställda jobbar enbart med att vinterrusta cyklar. Foto: Linus Lindgren.

Han säger att det egentligen inte är så mycket som behövs för att får en behaglig och säker vinter i sadeln.

– Mycket av det jobbet vi gör här kan man faktiskt göra själv. Men det är ju samma sak som att byta däcken på bilen. Det är skitigt och jobbigt, men det går att göra själv om man har tid, säger han.

ANNONS

Dubbdäck och lampor

Han säger att det viktigaste att tänka på när man cyklar under vinterhalvåret är att ha bra fäste och att man syns.

– Dubbdäck är egentligen det enda som fungerar på is. Det finns friktionsdäck som fungerar på snö. Men vill man vara skyddad mot både is och snö är det dubbdäck som gäller. Ett bra dubbdäck kostar från 500 kronor, säger han och fortsätter:

– Sen är det också viktigt att ha bra lampor och reflexer på cykeln. Dels för att det är lagkrav på det men också för att man ska se och synas i trafiken, säger han.

Niklas Hedlund på Sigge cykel i Vällingby tipsar om vintercykling.

Dubbdäck är en viktig del av vintercyklandet enligt Niklas Hedlund. Foto: Linus Lindgren.

Vintercykling

Att tänka på som vintercyklist:

  • Dubbdäck ger dig fäste på både is och snö. På både morgonen och kvällen kan det frysa på och bli isigt på vägar som kan verka fina under dagen.
  • För att cykeln ska vara laglig att köra på i mörkret måste man ha både reflexer och lampor monterade på cykeln. Vitt ljus ska lysa framåt och rött bakåt.
  • Det kan vara en bra idé att ha en reflexväst eller liknande under de mörka timmarna. Det är viktigt att synas i trafiken!
  • Vägsalt får stål att rosta. Använd en fet kedjeolja. Den skyddar mot rost men drar till sig smuts.
  • Tvätta cykeln ofta. Smuts i växlar och bromsar leder till problem. Och en tvätt får även bort vägsaltet.
  • Bär kläder som både är vind- och vattentäta. Det kan vara en bra idé att ha värmande plagg. Minusgraderna känns ännu kallare i fartvinden.
  • Använd hjälm! Det är viktigt året om. Men ännu viktigare på vinterhalvåret då det trots dubbdäck kan vara halt ute.
  • Ta det lugnt. Bromssträckor är längre för både bilar och cyklar på vintern. Dessutom kan ishalkan komma fläckvis och det kan bli halt när du minst anar det.
Källa: