Regeringen vill begränsa spelreklamen: ”Situationen är ohållbar”

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) och regeringen vill förbjuda spelreklamen i Sverige
Civilminister Ardalen Shekarabi (S) och regeringen vill förbjuda spelreklamen.
Regeringen tillsätter en utredning för att begränsa eller i viss mån förbjuda reklam för det som de kallar "farligt spel". Något som kan påverka den hårt kritiserade spelreklamen i Stockholms kollektivtrafik.
Det meddelade civilministern Ardalan Shekarabi (S) på en presskonferens under onsdagen.

Spelreklamen i Sverige har fått svidande kritik från flera håll, och tidigare under året hotade civilminister Ardalan Shekarabi (S) med tvingande åtgärder om inte spelbolagen visade på förändring.

Nu verkar det som om gränsen är nådd för Shekarabi och regeringen som tillsätter en utredning för att begränsa spelreklamen.

– Situationen är ohållbar både när det gäller innehåll och omfattning. Som läget är nu kan vi inte skydda konsumenterna tillräckligt bra, sa Ardalan Shekarabi när han meddelade beslutet på onsdagens presskonferens.

Mitt i har tidigare skrivit om spelreklamen i SL-trafiken som efter årsskiftet blossat upp rejält. Något som väckt starka åsikter hos resenärer och stockholmare.

Kräver förbud mot reklamen i SL-trafiken

Det var den nya spellagen – som infördes vid just  årsskiftet – som gjorde det möjligt för kasinobolagen att annonsera i Stockholms kollektivtrafik.

Tidigare har Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Region Stockholm ropat efter ett förbud mot just spelreklamen i SL-trafiken, och de välkomnar nu regeringens utredning.

–  Vår linje ligger fast; vi kräver ett totalförbjud för all spelreklam inom SL-trafiken. Kollektivtrafiken ska vara en trygg plats för alla resenärer, och då kan vi inte tillåta reklam som kan ha så skadliga effekter för den som är eller har varit spelberoende, säger oppositionsregionrådet Jens Sjöström (S).

Samtidigt tjänade SL 365 miljoner kronor totalt på all typ av reklam under året 2017, men en ökad annonsering skulle kunna öka intäkten med cirka 80 miljoner kronor om året, visade en rapport från i vintras.

Fakta

Nya riktlinjer för spelreklam i tunnelbanan

Clear Channel, företaget som sköter reklamen åt SL, har själva satt upp regler för vad ”måttfullhet” innebär när det gäller spelreklam. Kriterierna utgår från Spelbranschens riksorganisations (SPER) etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar.

  • Endast tillåta reklam från bolag som har licens hos Spelinspektionen.
  • Maximalt 20% av reklamutrymmet i varje annonsmiljö utgörs av spelreklam. Med annonsmiljö menas till exempel en enskild tunnelbanestation.
  • Utesluta ytor utanför skolor, idrottsplatser och kända beroendekliniker från spelreklam.
  • Begränsa vilken typ av terminologi och grafiskt uttryck som får användas i annonserna.
  • Införa obligatorisk information om åldersgräns för spelande, hänvisning till Stödlinjen samt rekommendation om ansvarsfullt spelande.
  • Ej tillåta specialformat som kan uppfattas särskilt kraftfulla, såsom invändigt helfolierade tågvagnar eller hela tunnelbanestationer.
  • Införa särskilda interna processer för förhandsgranskning av annonsmaterial från spelbolag.
Källa: clearchannel.se

Nya lagen ska justeras

Den nya lagen kräver bland annat att bolagen ska ha licens för att bedriva sin verksamhet, något som många beviljats.

Den har även gjort det lättare för konsumenter att avstå spel genom att ”stänga av sig själva” genom ett nytt system. Något som 30 000 personer gjort sedan årsskiftet.

– Vi har sett att färre personer spelar, men de som spelar gör det för betydligt mer pengar, säger Ardalan Shekarabi.

Utredaren får fria tyglar

Utvecklingen gör nu att regeringen vill dra i handbromsen.

Enligt Shekarabi kan den nya utredningen innebära att spelbolagen tvingas till ”skärpta krav på information” eller att marknadsföring av vissa typer av spel begränsas.

– Utredaren får ett öppet mandat att föreslå olika lösningar, säger han.

Tidigare under året bad han marknaden att själva komma med ett förslag på självreglering senast den 31 mars.

Ett förslag inkom, men var inte tillräckligt bra enligt civilministern.

– Den svenska staten har återtagit kontrollen över spelmarknaden. Svenska staten är tillbaka på spelmarknaden, säger Ardalan Shekarabi.

Fakta

Nya spellagen i korthet

  • Från 1 januari 2019 måste alla som bedriver verksamhet på svenska spelmarknaden ha licens.
  • En spelmyndighet fattar beslut om vilka som ges licens. Licensen varar i högst fem år.
  • En licenshavare ska skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa spelare att minska sitt spelande om det finns skäl.
  • Licenshavaren ska följa registrerade spelares spelbeteende för att kunna motverka problem med överdrivet spelande.
  • Möjlighet ska finnas för spelare att stänga av sig från spel.
  • Åldersgräns på spel är 18 år och 20 år för tillträde till ett kasino.
  • Det är inte tillåtet för en licenshavare att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
  • Krav på måttfullhet gäller vid marknadsföring av spel.
  • Marknadsföring får inte riktas direkt till en spelare som valt att stänga av sig från spel eller som blivit avstängd av en licenshavare.
Källa: regeringen.se