ANNONS

Regionen tvingas betala miljonskadestånd till Sjötrafik AB

Region Stockholm ville inte riskera ett dubbelt så stort skadestånd och valde förlikning.
Region Stockholm ville inte riskera ett dubbelt så stort skadestånd och valde förlikning.
Sjötrafik AB förlorade upphandlingen av trafiken i mellanskärgården, och drev frågan ända upp i hovrätten.
Många misstag gjordes vid upphandlingen, och Region Stockholm fann för gott att begära förlikning.
Bolaget får nu 21 miljoner kronor i skadestånd.
ANNONS

Stockholms Sjötrafik AB hade kört Waxholmsbåtarna i mellanskärgården sedan 1993 när bolaget blev av med uppdraget 2016. Det blev dödsstöten för rederiet.

De överklagade dock upphandlingen, och de fel som begåtts står nu skattebetalarna dyrt: 21 miljoner kronor får Sjötrafik AB i skadestånd.

Krävde 40 miljoner

Detta sedan Sjötrafik AB stämt Region Stockholm vid tingsrätten och krävt 40 miljoner kronor i skadestånd. Men där blev det nej.

Tingsrätten menade att det visserligen förekommit fel vid upphandlingen, men att inte gått att säga att Sjötrafik AB skulle ha vunnit om inga fel begåtts.

Backade mot förlikning

Då gick Sjötrafik vidare till hovrätten, och väl där förlikades parterna, mot att Sjötrafik AB drog tillbaka kraven.

Bedömde ni att hovrätten skulle göra en annan bedömning än tingsrätten?

– Det fanns en liten risk. Vi har haft ett liknande ärende i hovrätten, mot Ressel Rederi, där vi tvingades betala skadestånd och rättegångskostnader om 2,5 miljoner. Med den domen i bakhuvudet valde vi att göra så här, säger Claes Keisu, pressansvarig vid trafikförvaltningen.

21 miljoner kronor är mycket pengar?

– Ja, jättemycket, men om Stockholms sjötrafik nått full framgång i rätten fanns en risk att det blivit dubbelt så mycket.

ANNONS

Vinnarna i konkurs

Att göra rätt från början är förstås det mest ekonomiska. Upphandlingen av båttrafiken till Ljusterö, Ingmarsö och Möja med fler öar blev både dyrare och stökigare än vad trafikförvaltningen räknat med.

Det företag som vann upphandlingen, riskkapitalägda TRSM group 1, tog över driften av fartyg som Vaxö, Roslagen och  Swea Sandö 2016.

Men de fick ingen vidare start. Personalen strejkade, och snart gick bolaget i konkurs.

Sjötrafik stod över

Sedan dess har de bolag som kört båtarna avlöst varandra på korta avtal i väntan på en ny upphandling, som hösten 2018 vanns av Blidösundsbolaget.

Sjötrafik AB lämnade inget anbud.

– Nej, vid det laget fanns det inget kvar av företaget, säger Anna Öberg, vd i Sjötrafik AB.

Förlorat förtroendet

Hon tycker att de nu fått upprättelse, men säger att hon helt förlorat förtroendet för trafikförvaltningen.

– Som entreprenör förväntar man sig att de ska göra rätt saker för skattebetalarnas pengar, men här har det inte gått rätt till och det är ingen som tar ansvar för det, säger hon.

Det är inte uteslutet att rederiet återuppstår.

– Vi tittar på någon annan typ av sjöfart, men kommer inte att bedriva någon verksamhet i regionens regi.

Misstag för 60 miljoner

Upphandlingarna av skärgårdstrafiken har kantats av problem. När hovrättsdomen i målet mot Ressel Rederi kom bad Socialdemokraterna i trafiknämnden att få veta vad alla misstagen kostat:

– Sammantaget 40 miljoner kronor. Och till det kommer nu förlikningen om 21 miljoner, säger oppositionsrådet Jens Sjöström.

– Dåligt utförda upphandlingar drabbar skattebetalarna och resenärerna. Jämför med de 10-15 miljoner som höjningen av sjötrafiktaxorna ger. Här har 60 miljoner kronor försvunnit, säger han.

ANNONS