För ett par veckor sedan skrev Mitt i om Shell-macken vid Globen, som nu klappat igen. Macken öppnade 1959. De två grannmackarna, varav en revs nyligen, öppnade ungefär samtidigt. Om några år ska nya kontor byggas där.
Det planeras en ny bensinmack vid Gubbängsmotet, som ersättning för de mackar som försvinner vid Globen. Men sedan 1980-talet har antalet mackar i landet i princip halverats. Motsvarande nedgång gäller för Stockholm, berättar Per Erik Österlund på miljöförvaltningen. I dag finns det strax över 70 bensinstationer i Stockholms stad.
– De har blivit färre och kommer att bli ännu färre. Behovet av fossila bränslen minskar vilket gör att drivmedelsbolagen överväger antingen nedläggningar eller ombyggnationer till laddstationer, säger Per Erik Österlund, som har varit med och utrett frågan för Stockholms stads räkning tidigare.
Behöver maka på sig
En annan bidragande orsak till att stationerna försvinner är stadsutvecklingen: I takt med att man bygger nya bostäder så behöver bensinmackarna maka på sig.
I sin utredning tittade staden på olika scenarier utifrån Trafikverket och Transportstyrelsens analys om elektrifiering av fordonsflottan till 2040.
– Vi kom fram till att om de nationella målen nås 2040 så kommer det bara att behövas runt 30 stycken i staden, men då behöver de ligga strategiskt till. I sämsta fall bedömer vi att det behöver finnas ungefär 50 drivmedelsstationer som fortfarande säljer bensin och diesel.
– Var vi landar är svårt att veta, men att många drivmedelsstationer kommer att försvinna de närmaste 20 åren är helt klart.
Per Erik Österlund tror att servicestationer kommer att satsa mer på handel, service och kafé framöver.
– Även om behovet av fossila bränslen kommer att minska så är servicestationer en sorts mötesplatser. Och det kommer fortfarande att finnas behov av att kolla däcken, fylla spolarvätska, tvätta bilen med mera.
Hej då, klassiska macken!
Under torsdagen packade personalen på Shell vid Globen ihop det sista. Nu är macken stängd och på platsen ska det saneras. Sen byggas kontor.
– Jag är här varje dag. Ganska ofta blir det två besök. Det är skönt att börja dagen här med en kaffe vid femtiden på morgonen, säger Paul Minja.
Inne på Shell-macken är det urplockat när Mitt i besöker den, en dag innan stängning. Men kaffeautomaten är fortfarande igång, och än finns några snusdosor kvar i hyllan. Det som är kvar packas ihop under torsdagen och flyttar med till den nyrenoverade lokalen i Bandhagen.
Personalen följer också med. En av dem är Marcus "Mackan" Nyström som har arbetat på bensinmacken sedan 1991.
– Det känns lite sorgligt att lämna platsen, men det ska också bli kul med något nytt. Alla stammisar jag pratar med tycker att det är väldigt tråkigt att macken stänger, säger Marcus Nyström.
Stammisen Paul Minja besöker bensinmacken varje dag.
Mimmi Epstein
Förutom att tanka bilen och dricka kaffe så pratar kunderna gärna om allt möjligt med personalen. Ofta om trafiken. Eller vädret.
– Det blir mycket snicksnack. Och ibland blir man lite av en terapeut. Men det är mest bilfrågor. Jag tycker att det här är världens bästa jobb, det är trevligt att möta människor och kunna hjälpa till. Det är trevligt häng, säger Marcus Nyström.
Snutkaffe
Inte sällan ser man polisbilar vid macken, stationen ligger nära.
– Poliserna brukar samlas här rätt ofta. Fika och snacka ihop sig, säger Marcus Nyström.
Marcus "Mackan" Nyström har arbetat på macken sedan 1991.
Mimmi Epstein
Stammisen Paul Minja säger att han i fortsättningen kommer att åka till Bandhagen och tanka.
– Definitivt, jag följer med dit. Personalen här är bäst.
Klockan 10 på torsdagen stängde Shell-macken på Arenavägen 85.
Mimmi Epstein