Min lokala hjälte

Reklamen i t-banan är hans målarduk

Konstnären José David Hildebrand fångar resenärerna på några snabba drag.
Konstnären José David Hildebrand fångar resenärerna på några snabba drag.
Efter några stationer framträdde den här bilden.
Efter några stationer framträdde den här bilden.
Det är inte omöjligt att du som reser på röda linjen någon gång avbildats av konstnären José David Hildebrand.

Han fångar nämligen tunnelbanans resenärer på baksidan av tågets reklamskyltar.

Det är rusningstid, och på tunnelbanans linje 13 går José David Hildebrand runt i vagnen och tittar på reklamskyltarna. Resenärerna ser med stigande intresse hur han plockar ner en annons om mat men vänder sedan snabbt bort blickarna för att inte bli påkomna. Det tar bara några ögonblick från att pennorna kommit fram till att skissen av mannen och kvinnan på andra sidan gången börjat ta form.

– Jag tror det började när jag pendlade, för att döda tid satt jag och ritade av folk i mitt block. Sedan kom jag på att jag kunde göra det på baksidan av reklamskyltar, berättar José David Hildebrand (som inte är släkt med filmaren Staffan Hildebrand).

I dag bor han i Alby och du som reser längs röda linjen kanske har sett hans konstverk där det annars brukar sitta annonser. Om du har blivit avbildad kanske konstnären också har visat bilden för dig.

– Blir jag nöjd brukar jag visa den och får oftast tvärsköna reaktioner, folk blir glada helt enkelt, säger José David Hildebrand.

På SL är man inte alls lika förtjust. Trafikbolagets presskontakt Hanna Wilkinson berättar att mycket av intäkterna som gör att man kan driva en bra kollektivtrafik kommer från reklamen.

– Skulle det öka och bli problem och de som betalar får veta att deras reklam tas ned kanske de slutar vilja ha reklam och det leder till minskade intäkter, säger hon.

José David Hildebrand säger att han undviker att ta skyltar som är reklam för saker som skolor, blodgivning och viktig information. Men konsumtionsgrejer går bra, anser han.

José David Hildebrands konst sträcker sig långt utanför tunnelbanans väggar. Han gör bland annat skivomslag och illustrationer, och anser att den offentliga konsten får alldeles för lite plats.

– Många kanske inte går på gallerior, och här blir de en del av konsten, säger han.

Trots att José David Hildebrand gjort tusentals avbildningar blir han fortfarande nervös när han gör sina bilder.

– Varje gång jag ska ta fram en reklamskylt och rita börjar folk kolla direkt och de får förväntningar. Jag måste prestera och vill inte att folk ska tycka att jag är kass.

Efter några minuter är skissen klar och placeras på den tomma reklamytan.

– När han började förstod jag att han målade av dem som reser, det blev jättefint! säger Afia Fahmida Rafal på sätet mittemot.

Det har hänt att folk blir sura när de inser att han målat av dem, men reaktionerna är nästan alltid positiva.

José David Hildebrand har genom åren sparat vissa skyltar som bland annat figurerat i utställningar, och brukar fota sina verk så länge telefonen inte laddat ur.

– Jag vet att vissa tar med dem hem, men de flesta slängs nog skulle jag tro. När jag inte kan ta en bild gör det alltid ont i själen, säger José David Hildebrand.

Fakta

Kan dömas för skadegörelse

Den som skadar eller förstör egendom kan bland annat riskera att dömas för skadegörelse, åverkan eller egenmäktigt förfarande.

Gällande reklam och affischer har företaget Clear Channel som sköter SL:s reklam individuella kontrakt med annonsörerna men ersätter oftast affischerna om de skadats på något sätt.

Källa: Clear Channel, Polisen