Reklamskyltarna ska leda hemlösa till värmen

Reklamskyltar ska visa hemlösa vägen till värmen
Så här kommer skyltarna se ut i vinter när temperaturen sjunker till minus 7 grader.
När temperaturen går under minus sju grader I vinter kommer reklamen i Clear channels skyltar bytas ut till information om närmaste härbärge eller värmerum.
Ett projekt som kan komma att rädda livet på många av de tusentals stockholmare som saknar tak över huvudet.

Kylan har börjat ta sitt grepp om Stockholm, något som innebär en livsfarlig situation för stadens tusentals hemlösa.

När temperaturen sjunker under sju minusgrader är läget extra kritiskt och Stockholms stad har sedan tidigare beslutat att då – tillsammans med kyrkor och ideella hjälporganisationer – öppnar upp så kallade akuthärbärgen.

Ändras när kylan slår till

Men ofta kommer informationen om härbärgen inte ut i tid. Därför testas ett nytt projekt i vinter.

Clear channel som äger reklamskyltar runt om i staden kommer att upplåta sina digitala skyltar för nödinformation. Vid minus sju grader och kallare kommer reklamen automatiskt att bytas ut och istället visa var närmaste härbärge eller nyetablerat värmerum.

Projektet sker i samarbete med flera hjälporganisationer och det är öppet att ansluta sig för alla religiöst och politiskt obundna hjälporganisationer i Stockholm.

Nödsystemet kommer att vara aktivt i hela innerstan men med fokus på platser där många hemlösa ofta samlas. Exempel på detta är Odenplan, T-centralen, Medborgarplatsen och Stureplan.