Rekordmånga sopreklamationer på tisdagen

Tisdagen var en toppnotering för sopreklamationer.
Tisdagen var en toppnotering för sopreklamationer.
Krister Schultz, vd Stockholm vatten och avfall.
Krister Schultz, vd Stockholm vatten och avfall.
På tisdagen nåddes en ny reklamationstopp efter att sopstrejken drog i gång. 1472 personer hörde av sig till Stockholm vatten och avfall om utebliven sophämtning. Samtidigt är det en sopexplosion som väntar när lediga stockholmare kommer tillbaka från sina semestrar, varnar Stockholms sopgubbar.

Sedan sopstrejken drog i gång den 5 juli har Stockholm vatten och avfall blivit överrösta med klagomål från kunder som inte fått sitt avfall hämtat. Tisdag och onsdag förra veckan hörde cirka 1200 kunder av sig. En vecka senare har en ny toppnotering satts: 1472 reklamationer kom in under tisdagen den 18 juli. Och totalt är antalet sopreklamationer nu uppe i 9422.

”Sopmängderna exploderar”

Om man får tro Stockholms sopgubbar, som inte är tillbaka i arbete, är det här bara början.

”De som enligt uppgift nu kör sopbilarna är inga riktiga sopgubbar, utan nybörjare. Så fort stockholmarna kommer tillbaka från semestern exploderar sopmängderna i soprummen”, skriver de strejkande sophämtarna i ett pressmeddelande.

Stockholm vatten och avfall har tidigare sagt till Mitt i att Stockholmarna får räkna med störningar närmaste veckan men exakt hur lång tid det kommer att ta att vara tillbaka på banan vet man inte. Och de menar samtidigt att det är svårt att göra några analyser utifrån reklamationsstatistiken.

Sopkärlen svämmar över i Vasastan.

Måndag och tisdag är stora hämtningsdagar och Stockholm vatten och avfall har gått ut och uppmanat stockholmarna att reklamera för att på så sätt få koll på var resurserna behöver läggas, vilket de menar förklarar reklamationstoppen.

Restaurangerna kör soporna själva

Restaurangägare i såväl söderort som i centrala Stockholm som Mitt i pratat med berättar hur de fortfarande kör soporna i sina egna bilar till återvinningscentraler.

– Egentligen har jag inte tid, men jag har kört mina sopor till Södertälje. Vad ska man göra, säger en restaurangägare i Hagsätra med ett överfullt soprum.

Ett överfullt soprum i Hagsätra.

Han berättar att soporna bara har hämtats en gång sedan strejken bröt ut den 5 juli.

– Det kommer inte att fortsätta vara så, säger Krister Schultz, vd för Stockholm Vatten och Avfall

 – Målet är att reklamationerna som uppkom under den vilda strejken ska vara bortarbetade till på måndag och då blir det lättare att ta hand om de nya reklamationer som uppkommer. Det finns extrapersonal hos entreprenören som arbetar bara med att ta hand om reklamationerna.

 Det finns också möjlighet att ta in ytterligare entreprenörer om det skulle vara nödvändigt. Att det skulle bli ett explosionsartat problem när semesterfirande stockholmare kommer tillbaka avfärdar han.

 – Det kommer att bli mer sopor, men det är inte det som är problemet. Problemet är nycklar och passager till soprum, säger Krister Schultz.

Samtidigt menar Reno Nordens vd Peter Ekholm att man ligger på en hämtningskapacitet på långt över 50 procent, trots orutinerade förare.

Sopåkarna å sin sida har tidigare sagt att det omöjligt för företagen att bara anställa nya sophämtare och tro att det ska fungera.

– Det går inte. Om en erfaren sopgubbe lär upp en ny tar det ett år att lära sig jobbet, sade Jan Spanedal i juni.