Rekordökning av besökare i Solna

Friends, Ulriksdals slottspark, MoS och Hagaparken lockar besökare.
Friends, Ulriksdals slottspark, MoS och Hagaparken lockar besökare.
Nytillskotten Mall of Scandinavia och Friends arena lockar en stor ström av besökare till staden. Men även Hagaparken och Ulriksdals slottspark är tutistmagneter.

Sedan 2012 har turismomsättningen i Solna ökat med 300 procent, från 1 miljard kronor till 4 miljarder kronor, skriver Solna stad i ett pressmeddelande.

Ökningen gör nu Solna till Sveriges femte hotellkommun efter Stockholm, Göteborg, Malmö och Sigtuna. Även antalet sysselsatta inom turistnäringen i Solna har ökat från 1000 personer 2015 till drygt 2000 personer 2016.

Framförallt nykomlingar som Mall of Scandinavia och Friends Arena drar folk, men även äldre turistmål som Hagaparken och Ulriksdals slottspark, menar staden. Även företagsetableringar bidrar.

– Det här är väldigt glädjande siffror som tydligt visar att vår strategi för tillväxt och jobb i Arenastaden och Solna fungerar, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, i pressmeddelandet.

Fakta

Så mäter man turismen

TEM, turistekonomisk modell, mäter effekter av turisternas konsumtion. Detta innebär att turisterna delas upp i 14 olika kategorier och för var och en av dessa tas fakta fram om hur många övernattningar eller besök som genomförts. Vidare hur mycket de spenderar per dag/dygn och på vad de spenderar pengar, uppdelat på 6 utgiftsposter:

Logi, livsmedel, restaurang, transport, shopping, aktivitet

Metoden innebär att den följer de riktlinjer och direktiv som tagits fram av WTO (World Tourism Organization) och fastställts i FN 1993.

Källa: Turism.se/tem