Rena huggsexan om p-platserna

Björkhagenbon Jonathan Katzeff kan vittna om att det är omöjligt att hitta en parkeringsplats i området.
Björkhagenbon Jonathan Katzeff kan vittna om att det är omöjligt att hitta en parkeringsplats i området.
Det blir allt svårare att hitta parkeringsplats i Björkhagen.

Många befarar att det blir ännu värre i takt med att fler bostäder byggs.

– Människor ska ha större möjlighet att välja bort bilen, säger Linda Palo, projektledare vid stadsbyggnadskontoret.

– Pratar ni nybygge eller parkeringar?

En kvinna stannar till i backen vid Björkhagens skola.

Jonathan Katzeff som bor precis bredvid svarar att det handlar om parkeringsplatser.

Eller både och.

– Det är omöjligt att hitta en parkeringsplats här, säger kvinnan innan hon går vidare.

Jonathan Katzeff håller med. Han berättar att han engagerat sig i parkeringsfrågan sedan han sett en brandbil ha stora svårigheter att ta sig fram på de tätparkerade gatorna i hans kvarter. En tid senare såg han en ambulans ha samma problem.

– Det låter lite dramatiskt, med det kan ju handla om liv och död, säger han.

Många irriterade läsare har hört av sig till Lokaltidningen Mitt i om hur svårt det är att hitta parkeringsplats i Björkhagen. Debatten har även gått varm på olika sajter på webben.

Det finns också en oro hos grannarna om att det ska bli ännu värre.

Exploateringen av områdena Björkhagen och Hammarbyhöjden är på gång. 2 100 till 2 600 nya bostäder planeras och just nu är stadsbyggnadskontorets plan att ha ett parkeringstal på 0,6 per hushåll.

Talet är inte specialanpassat ­efter området utan används i många andra byggprojekt.

Är det för att tvinga folk att inte ha bil?

– Generellt skulle jag säga att vi inte försöker tvinga folk att göra det ena eller det andra. Däremot är en tanke med den hållbara staden att människor ska ha större möjlighet att välja bort bilen, säger Linda Palo, projektledare vid stadsbyggnadskontoret.

Jonathan Katzeff understryker att han inte är emot nybyggen men att man måste planera kring det faktum att folk i området faktiskt har bil.

– Alla som spelat datorspelet Sim city vet att man när man bygger bostäder måste man också bygga för andra behov som uppstår där folk bor.

Frances Sprei forskar på hållbar mobilitet på Chalmers. Enligt henne pekar den senaste trenden mot att antalet bilar per person inte fortsätter att öka. Om trenden är så stark att bilägandet även kommer att minska också återstår att se.

– Man har börjat prata om ”peak-car”. Ett exempel på det är också att andelen 20-åringar som skaffar körkort minskar i storstäder.

Däremot menar Frances Sprei att människor som tidigare klarat sig utan bil skaffar en då de får barn och bildar familj.

Det finns lite över 13 000 lägenheter med postadressen Johanneshov. Enligt transportstyrelsen finns det nästan 6 900 bilar registrerade i området – vilket skulle betyda 0,53 bil per lägenhet.

peak-car.Francis Sprei, forskare

Fakta

Registrerade bilar per postdistrikt

Källa: Posten/Transportsyrelsen/Sweco