Renovering gör tågresan längre

Det är ombyggnadsarbetet med Skarpnäcksperrongen i Skärmarbrink som gör att det går lite trögare på t-banans gröna linje just nu.
Det är ombyggnadsarbetet med Skarpnäcksperrongen i Skärmarbrink som gör att det går lite trögare på t-banans gröna linje just nu.
I sommar renoveras Kärrtorps och Skärmarbrinks t-banestationer på Skarpnäckslinjen.

Men även resenärer på Farstalinjen drabbas av längre restider – särskilt under rusningstrafik.

De resenärer Lokaltidningen Mitt i har pratat med märker av renoveringarna även på Farstalinjen.

Tunnelbaneresandet tar längre tid och för att kompensera det måste man ha marginaler.

Orsaken till att även Farstatågen måste vänta ibland är att Skarpnäckslinjen körs på enkelspår, vilket skapar väntetider i närheten av Skärmarbrink och Gullmarsplan även för gröna linjens tåg som inte går till Skarpnäck.

I stället för de vanliga tunnel­banetågen mot Skarpnäck trafikeras sträckan vid Skärmarbrinks ena perrong av en spårgående grävskopa. Sakta och med precision lyfts ett så kallat plattforms-element i betong på plats. Plattformselementen utgör de yttersta delarna på perrongerna närmast spåren.

– Det handlar om rent underhållsarbete som görs. Betongen slits med åren och måste bytas ut. Men det är inget som resenärerna kommer att märka någon större skillnad av när det är klart, säger Karin Crawford, presstalesman på SL.

En skillnad mot tidigare är dock att den nya typen av plattforms-element som nu monteras har ett skyddsutrymme undertill, om någon olyckshändelse skulle ske på spåret.

En av dem som står och väntar på sitt tåg vid Skärmarbrink är Helena Bengtsson. Hon har just varit ute i skärgården och har ett barn i en sele på ryggen.

– Det är ju i alla fall tur att det här görs på sommaren så att man inte behöver stå på perrongen och frysa i snöstorm, säger hon.

Hon tycker också att det är bra att man inte stängt av någon linje.

– Jag blev lite skraj först när jag hörde talas om renoveringen med tanke på alla barnfamiljer som bor längs Skarpnäckslinjen.

Sedan förra måndagen har Skarpnäckslinjen delats upp i två delar för att renoveringarna ska kunna genomföras.

Oavsett i vilken riktning man åker krävs ett byte vid Gullmarsplan, eftersom tågen kör på enkelspår.

– Trafiken är klart glesare. I stället för att köra var tionde minut, som är det normala på sommaren, så går tågen var tjugonde minut, säger Karin Crawford.

Karin Crawford hoppas att resenärerna ska ha förståelse för att renoveringarna måste göras.

Genom att förlägga dem till sommaren hoppas SL att så få som möjligt ska påverkas.

– Ett tips är att använda reseplaneraren på webben eller i mob­ilen för att få aktuell information om både avgångar och eventuella störningar, säger hon.

Fakta

Hur fungerar det att åka tunnelbana nu under ombyggnaderna?

Sofia Alfaro, 34,

Hökarängen:

”Det funkar bra, ändå. Inte som när hela gröna linjen byggdes om. Det är nog värre i rusningstrafik, men jag är föräldraledig.”

Ali Rouhani, 56,

Nynäshamn:

”Jag är spärrvakt i Svedmyra. Få resenärer klagar. Ibland får man vänta i Skärmarbrink. Men vi som jobbar måste vara ute i god tid.”

Carolina Gonzalez, 32, Skarpnäck:

”Det går långsammare på Farstalinjen men det är bättre än på Skarpnäckslinjen. Så jag tar den här vägen. Startar 40 minuter tidigare för att hinna.”

Yvonne Karlsson, 58, Kungsholmen:

”Det går bra. Jag har varit och handlat i Farsta centrum. Brukar åka till dottern i Sandsborg. Det går lite långsammare nu, men jag har tid.”