Renovering slutade i kaos

Handdukstorken var livsfarlig och riskerade att explodera, konstaterade Sollentuna energi vid en besiktning.
Handdukstorken var livsfarlig och riskerade att explodera, konstaterade Sollentuna energi vid en besiktning.
Renoveringen av rad­huset i Sollentuna blev en mardröm.

Nu stäms byggfirman på en halv miljon kronor.

– Det här är det värsta jag sett, säger advokaten Lars Hultgren.

Toaletten spolar varmvatten, golvet sviktar och strömbrytarna fungerar inte. Så fortsätter det.

Besiktningsprotokollet är långt, och innehåller totalt 124 brister.

Den opartiska besiktningsmannen går så långt som att konstatera att arbetet är utfört av personal som saknar ”utbildning, kvalificering, certifikat eller behörighet”.

Generellt saknas även dokumentation avseende utförda arbeten.

– Det jag verkligen önskar är att stoppa den här firman, säger den kvinnliga radhusägaren som vill vara anonym.

Bristerna som byggfirman lämnade efter sig har kostat henne hundratusentals kronor att åtgärda, pengar hon varit tvungen att låna – och dyrare kan det bli.

– Egentligen skulle allt behövas rivas, säger hennes advokat Lars Hultgren och börjar visa upp alla fel.

En del saker krävs specialkunskaper för att förstå.

Andra brister är så flagranta och uppenbara att till och med en glad hemmasnickare skulle skämmas.

Historien började i januari i år. Kvinnan var på jakt efter en byggfirma som kunde bistå vid renoveringen av hennes nyinköpta radhus i Sollentuna.

En ytligt bekant rekommenderade Ezi hus.

– De uppgav att de hade alla behörigheter och visade upp en referenslägenhet i Kista. Allt såg jättebra ut, säger kvinnan.

Hon beslutade sig för att anlita byggfirman för en totalrenovering.

– De lovade att klara av jobbet på högst en och en halv månad, säger kvinnan.

Men efter flera månaders arbete började hon ana oråd. Det kändes inte bra och hon beslutade sig för att anlita advokat Lars Hultgren.

Ungefär samtidigt blev hon kontaktad av Sollentuna energi som efter en besiktning omedelbart beslutat att ta ner en handduks­tork eftersom den utgjorde en ”risk för personskada”.

– De hade kopplat in handduks­torken på fjärrvärmeröret med risk för en explosion, säger han.

I april ansåg byggfirman att jobbet var avslutat.

Det tyckte inte den kvinnliga radhusägaren som anlitade en oberoende besiktningsfirma för att gå igenom allt som gjorts. Men först efter att byggfirman fått ­möjlighet att åtgärda en rad fel.

– Vi har inte hört någonting från byggfirman efter besiktningen. De var ju med och hörde alla fel de gjort, säger Lars Hultgren.

I juni avbröts entreprenaden och nu stäms byggfirman på en halv miljon kronor.

Byggfirman hävdar själva att de inte gjort något fel.

– Vi anser att besiktningen är ogiltig. Vi godkänner inte besiktningsmännen, säger ägaren som startade Ezi hus som en enskild firma för två år sedan.

Ni var med vid besiktningen och framförde inga klagomål, vilket framgår av protokollet.

– Vi vet ju inte om de är kompisar, säger ägaren.

Byggfirmans ägare menar att de inte heller fått slutföra arbetet – i bjärt kontrast till vad radhus­ägaren hävdar.

– Vi har haft många kunder som är jättenöjda med vårt jobb, säger ägaren.

Advokaten Lars Hultgren visar upp en av de 124 grova brister som byggfirman lämnade efter sig, en lutande dörrkarm.

Fakta

Så kontrollerar du hantverkaren

Kontrollera F-skattsedel hos Skatteverket.

Prata med tidigare kunder.

Be om intyg på behörighet.

Kontrollera skulder och betalningsanmärkningar hos Kronofogden

Kontrollera försäkringar.

Använd en avtalsmall för priser, tidsram etc.

Betala bara för slutfört och godkänt arbete.

Spara alla kvitton.

Källa: Konsumentverket