Min lokala hjälte

Rusning i farleden när kryssarna slår rekord

Camilla Strümpel vid Stockholms hamnar.
Camilla Strümpel vid Stockholms hamnar.
2018 blir ett rekordår för Stockholms internationella kryssningstrafik.
280 fartyg med tillsammans cirka 650 000 passagerare styr in i skärgården för att så småningom glida förbi Värmdö, Nacka och Lidingö innan de ankrar i Stockholm.

Aidadiva var först – men MSC Preziosa är störst.

I förra veckan lade säsongens första internationella kryssningsfartyg till vid Stadsgårdskajen. Aidadiva är en 252 meter lång bjässe på 69 203 bruttoton. Men hon bleknar i jämförelse med den största av dem alla som ankrar i Stockholm.

MSC Preziosa anlöper till Frihamnen klockan 08.00 den 8 maj. Åtta timmar senare stävar hon vidare mot Tallinn. Fartyget är 333,33 meter långt och har en vikt på 139 072 bruttoton.

– Vi har alltid två lotsar som samarbetar på fartyg av denna storlek. Det är små marginaler i leden som gör att de måste vara skärpta hela tiden, säger Per Stenhammar som är lotsområdeschef för Stockholm.

MSC Preziosa. Foto: Mostphotos

Stenhammar säger att ett skepp som Preziosa inte får färdas genom skärgården när det är mörkt eller i för hård vind.

– Vindrestriktionerna är strikta, det får inte blåsa över åtta sekundmeter.

Nytt rekord väntas 2018

MSC Preziosa är bara ett av totalt 280 internationella kryssningsfartyg som anländer till någon av Stockholms hamnar i år. De för totalt med sig cirka 650 000 passagerare vilket är lika med nytt rekord..

Trycket på kajplatser ökar, det händer att rederier bokar plats tre år i förväg.

Stockholms hamnar har flera lägen för kryssningsfartyg i Stockholm.

Tre i Värtahamnen, tre i Frihamnen, två vid Stadsgården (där även ett fartyg kan ligga vid boj), och ett läge vid Skeppsbron. De allra största fartygen lägger till i Nynäshamn där bussar väntar som tar hugade passagerare till Stockholm.

Camilla Strümpel är kommunikationschef på Stockholms hamnar. Hon är glad för att den internationella kryssningstrafiken till Stockholm ökar.

– Ja, vi vill ju visa vår stad. Stockholm är verkligen värt ett besök, och inseglingen i skärgården är så fin.

Det kan vara lite trångt i farleden genom Stockholms skärgård. Foto: Stockholms hamnar

Stockholm är en kryssningsdestination som räknas som en av ”big five” tillsammans med Helsingfors, Tallinn, Sankt Petersburg och Köpenhamn.

– Vi samarbetar för att lansera produkten Östersjön.

Vill minska miljöpåverkan

Lanseringen går bra. Många väljer att kryssa i Östersjön i stället för i exempelvis Medelhavet där man är rädd för att drabbas av politisk instabilitet i några av länderna.

Camilla Strümpel berättar att passagerarna som valde att gå iland i Stockholm i fjol spenderade över 600 miljoner kronor.

Hur ser den typiska kryssningsturisten ut?

– Det var länge sedan det handlade om blåhåriga amerikanska damer med fem resväskor. Nu kryssar alla kategorier, inte minst barnfamiljer.

För Stockholms hamnar är det varje år ett jättepussel att få infrastrukturen att fungera. En av pusselbitarna är att minska de negativa miljöeffekterna som fartygen genererar.

Ett problem är att fartygen har sina dieseldrivna motorer igång och släpper ut svavel i luften när de ligger i hamn eftersom det inte finns tillräckliga möjligheter till elanslutning. Hamnarna i Östersjön har olika system och standard av elnät.

– Ett enda stort kryssningsfartyg drar lika mycket elkraft som hela Gamla stan, säger Camilla Strümpel.

Säsongen pågår till oktober

Stockholms hamnar har satt upp miljömål för framtiden. Exempel på detta är att energianvändningen ska minska med 50 procent från 2005 till 2025, och att utsläppen av fossil koldioxid ska ha upphört 2025.

Varje år diskuterar Stockholms hamnar och rederierna praktiska detaljer på kaj och viktiga miljöfrågor. Att lämna avloppsvatten ingår i hamnavgiften.

– Åtta av tio kryssningsfartyg lämnar sitt avloppsvatten hos oss och många av kryssningsfartygen har egna reningsanläggningar ombord.

Vi är nära taket nu. Men hittills har vi aldrig behöv säga nej.

Camilla Strümpel, kommunikationschef Stockholms hamnar

Klockan 15.00 den 24 oktober är kryssningssäsongen över. Då lämnar lilla Variety Voyager (67 meter lång, vikt 1 593 bruttoton) ankringsplatsen vid Skeppsbron.

Återstår att se om 2019 blir ett nytt rekordår, kanske antalet fartyg då rent av överskrider 300.

– Vi är nära taket nu. Men hittills har vi aldrig behövt säga nej, säger Camilla Strümpel.

1884 kom första lyxkryssarna till Stockholm