Nu skyltar vi med stylade fransar
Men det är inte helt ofarligt – limmet kan ge allergier.
– Det gäller att gå till en seriös salong, säger Lisa Andernis, 40, som förlängt sina fransar i fem år.
KISTA
Att göra en behandling på en skönhetssalong var inget kunderna gärna skyltade med tidigare. Nu är skönhetsbehandlingar inget att hymla med längre. I Kista Gallerias står ett minispa som består av fönsterglas med full insyn mitt i en av gångarna. Där ligger mestadels kvinnor och får hårborttagning, tandblekning och ögonfransförlängning helt öppet.
Lisa Andernis, 40, är en av stamkunderna som kommer regelbundet för att förlänga sina ögonfransar. Just ögonfransförlängning är en trend som exploderat de senaste åren.
Det innebär att hundratals konstgjorda ögonfransar klistras fast på de egna fransarna, frans för frans.
– Sedan jag började förlänga fransarna för drygt fem år sedan kan jag inte vara utan. Nu behöver jag inte sminka mig och sparar en massa tid om jag tränar på lunchen till exempel. Jag jobbar som fastighetsförvaltare och behöver se respektabel ut, säger Lisa Andernis.
Expanderar i februari
I Kista galleria flyttar det lilla popup-minispat snart in i en permanent lokal på 140 kvadratmeter för att kunna möta kundtrycket.
– Vi flyttar ihop med popup-nagelsalongen intill vårt minispa och kommer att utöka med fler stolar och behandlingar. Vi har haft popup-spaet i gallerian sedan augusti 2015 och har känt av trycket från kunderna sedan starten. Det här med ögonfransförlängning explodera förra året, säger Sylvester Lapadat, grundare av Scandinavien Mini Spa.
Han är tandhyginist och till en början var det tandblekning han erbjöd när han först kom till gallerian.
– Ganska snart upptäckte jag att det fanns en stor efterfrågan på andra tjänster, som att fixa ögonbryn och förlänga ögonfransar, säger han.
Skönhetstrenden med långa ögonfransar är inte helt ofarlig. Limmet som används innehåller cyanoaktrylater, en härdplast som kräver särskilda restriktioner att hantera. De senaste åren har allt fler fransstylister fått problem med bland annat astma och kontaktallergi med kliande utslag och med blåsor i ansikte och på händerna.
Enligt arbetsmiljöverkets rekommendationer bör alla salonger som erbjuder fransförlängning ha en punktutsug eller effektiv allmän ventilation för att minska riskerna.
Får utbildning om härdplast
Fransstylisterna på gallerians minispa har genomgått en utbildning i hur man arbetar med härdplast.
– Jag har inte märkt av några problem än. Vi upplyser även kunderna om vad limmet innehåller. Och vi är noga med att hålla åldersgränsen på 16 år. Man måste vara minst 16 och ha tillstånd från målsman, säger Sazan Mustafa.
Inom industrin är det en självklarhet att använda andningsskydd och skyddshandskar när samma typ av lim används. Men ni har inga andningsskydd?
– Nej, det ser inte bra ut när vi sitter så öppet och alla ser oss, säger Sazan Mustafa.
Kunden Lisa Andernis skräms inte bort av limmet.
– Nej, jag vet att de är seriösa och kan sin sak på det här stället, säger hon.
Att göra en fransförlängning är dyrt. Ett nytt set kostar runt 1000 kronor och att fylla på mellan 500 och 600 kronor. Man behöver fylla på cirka en gång i månaden.
– Jag tycker det är värt det med tanke på tiden jag sparar när jag inte behöver sminka mig. Jag är feminist och det kan ses som en ytlig sak att fixa ögonfransarna, men jag tycker det är en rättighet att få fixa sig om man vill det. Jag har en androgyn stil och kompenserar det genom att ha långa ögonfransar, säger Lisa Andernis.
”Jag har en androgyn stil och kompenserar det genom att ha långa ögonfransar.”
KISTA
Enligt statistik från SCB visade skönhetsbranschen i Sverige en omsättning på 1806,9 miljoner kronor för 2015.
Totalt har omsättningen mer än fördubblats sedan 2008.
Enligt Tobias Rönnberg, analytiker på HUI research, Handelns Utredningsinstitut, är kommersiell service det segment inom handeln som växer starkast. Till kommersiell service räknas allt från bowling och gym till frisörer och skönhetssalonger.
– Den här typen av service växer kraftigt och vi märker att de mer och mer tar permanenta lokaler i köpcentrum. Kommersiell service är fortfarande en liten del av utbudet, men tillväxten inom den sektorn är dubbelt så hög som inom detaljhandeln, säger Tobias Rönnberg.