Min lokala hjälte

Resenärer i västerort rasar: Rör inte våra bussar!

Gunnel Zetterlund från Åkermyntan tycker att inte att trafikförvaltningen har tänkt igenom förslagen. "De tänker ingenting över huvudtaget, ettan eller fyran inne i stan skulle de aldrig röra, men här ute drar de ner. Och så ska man också bygga massor här."
Gunnel Zetterlund från Åkermyntan tycker att inte att trafikförvaltningen har tänkt igenom förslagen. "De tänker ingenting över huvudtaget, ettan eller fyran inne i stan skulle de aldrig röra, men här ute drar de ner. Och så ska man också bygga massor här."

Förra veckan berättade Lokaltidningen Mitt i om landstingets trafikförvaltnings lista över möjliga förändringar av busstidstabellerna inför december.

Sedan dess har synpunkterna strömmat in till tidningen, främst via Mitt i Västerorts Facebooksida.

Förändringarna på de 22 berörda linjerna i västerort handlar främst om färre avgångar och förkortade linjer. En av de linjer som påverkar flest är 541:an, som enligt förslaget ska reduceras till 15-minuterstrafik hela dagen på vardagar. I bästa fall får linjen 7,5-minuterstrafik vid några avgångar i rusningstid.

Gunnel Zetterlund är en av dem som berörs av förändringarna.

– Det är hemskt! När jag åker från Åkermyntan klockan 06.10 är bussarna redan överfulla, säger hon.

Det är inte första gången som landstinget föreslår reduceringar på linjen. Det gjordes också när SL skulle spara 100 miljoner kronor på busstrafiken i höstas. Men linjen räddades efter massiva protester, bland annat från Facebookgruppen ”Rädda buss 541” som har över 1 200 medlemmar.

Kadir Kasirga (S), ordförande i Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd, menar att det är ett svek från landstingets sida att föreslå neddragningar på linjen igen.

– Det är bedrövligt, man förstår att de inte vet hur det ser ut här ute. Särskilt Lövstavägen har redan nu en överbelastning av fordon och neddragningar i busstrafiken innebär att fler väljer bil, vilket leder till köer, säger han.

En annan sträcka som påverkas är linje 518, Vällingby-Kista C, som faktiskt reducerades när SL sparade i höstas. Nu föreslår trafikförvaltningen dessutom att linjen endast under rusning ska trafikera sträckan Vällingby-Barkarby.

Christian Hoffmann, presskontakt på trafikförvaltningen och SL, menar att förslagen kommer direkt från bussentreprenörerna.

Utvärderar inte trafikförvaltningen förslagen innan tjänstemännen lägger fram sin egen skrivelse?

– De nya avtalen innebär att mer ansvar för att planera trafiken läggs över på operatörernas trafikplanerare, säger Christian Hoffmann.

Enligt Nobina, som kör 541:an, skär de ner på turerna för att effektivisera.

Handlar det om att spara pengar?

– Ja, det blir billigare trafik. Med färre avgångar går det inte åt lika många bussar eller lika mycket arbetstid, säger Daniel Mohlin, affärsutvecklingschef på Nobina.

Han berättar att bussar med ett tiotal extra sittplatser kommer att sättas in på bland annat 541:an för att fler ska få plats.

– Den går redan med så tät trafik så blir det minst konsekvenser på den här linjen, säger Daniel Mohlin.

Vad tycker du om förslagen?

Reima Silvennoinen, Skälby:

– Det är väldigt illa. Jag åker med 541:an och den går redan sällan tycker jag och jag har ju så lång resa till jobbet.
Sabina Paiklang, Backlura:

– Det är inte bra, 541:an går ju redan så sällan. Ibland tar jag pendeln från Barkarby för att slippa vänta på bussen, även om bussen är snabbare.
Grethe Persson, Jakobsberg:

– Jag är vansinnig. Det här handlar bara om pengar, samtidigt vill ju politikerna att man ska åka kommunalt.
Hassan Mahamud, Liljeholmen:

– Dåligt, jag jobbar i Åkermyntan och när jag börjar tidigt så brukar jag ta taxi från Vällingby för att vara säker på att komma i tid.
Fakta

Så kan västerortslinjerna förändras

Linje 118, Vällingby-Hallonbergen: Kortas och körs endast mellan Vällingby och Spånga. För att åka vidare kan man ta linje 502 mellan Spånga och Hallonbergen.

Linje 158, Spånga station-Vällingby: Läggs ned.

Linje 115, Vällingby-Råcksta-Vällingby: Dubbelriktas för att ersätta linje 158, linjerna har många gemensamma hållplatser.

Linje 518, Vällingby-Kista C: Reduceras genom att endast trafikera sträckan Vällingby-Barkarby under högtrafik. Man kan i stället välja linje 567.

Linje 541, Jakobsbergs station-Vällingby: Reducering till 15-minuterstrafik hela dagen, möjligen med några avgångar med 7,5-minuterstrafik under rusningstider. Avgångar som endast trafikerar sträckan Växthusvägen-Vällingby tas bort. Sträckan Barkaby station-Jakobsbergs station tas bort då den kör parallellt med pendeltåget.

Linje 543, Jakobsbergs station-Vällingby: Ses över med avseende på bland annat busstrafiken genom Skälby då Växthusvägen förlängs.

Källa: Landstingets trafikförvaltning