Resenärer rasar över ersättningsbussarna

Många har väntat på ersättningsbussarna vid Spånga Station.
Många har väntat på ersättningsbussarna vid Spånga Station.
Under den första veckan med ersättningsbussar sträckan Spånga-Bålsta har klagomålen haglat in. Men den dåliga starten behöver inte innebära kaos för resten av sommaren.

Överfulla och sena ersättningsbussar, människor i långa köer i väntan på bussar som bara tar dem en bit av sträckan. Och busschaufförer som inte hittar. Så låter det när Mitt i får ta del av SL:s inkomna klagomål den senaste tiden. Det handlar om den avstängda Mälarbanan från Spånga till Bålsta.

– Många klagomål handlar om att ersättningsbussarna tar lång tid, men det beror i hög grad på att bussarna har haft längre körtid än förväntat på grund av bilköer på Bromstensvägen, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

Avstängningen började den 11 juni och ska pågå fram till den 8 augusti och under tiden ersätts tågen av inhyrda bussar. Många av klagomålen handlar om trängsel på Spånga Station men också att ersättningsbussar som är kraftigt försenade eller inte dyker upp alls. En person skriver till SL:s kundtjänst ”Min resa på 20 minuter till jobbet från Kallhäll till Effektvägen i Upplands Bro tog mig 1,5 timmar i morse och 1,25 timmar ni på eftermiddagen.” och en annan skriver kort och gott ”Spånga station är en katastrof!”.

Hos SL har man tidigare sagt att det inte finns någon möjlighet till ersättning för de resenärer som drabbats av förseningar då SL meddelat i förtid.

– Vi är medvetna om att det varit extra besvärligt för många resenärer i år, eftersom tågavstängningen började medan många ännu jobbar som vanligt. Det är ingen optimal lösning, men det finns tyvärr inga alternativ, säger Claes Keisu.

Han rekommenderar att man tar buss 35K Kalhäll/Jakobsberg till Hjulsta och byter till T-banan som kör extrainsatta tåg. Claes Keisu säger att trafiken förväntas vara besvärlig fram till midsommar men att trafiken borde flyta på bättre när bilförare och pendlare börjar sina semestrar.