SL-resenärerna har tröttnat på rulltrappshaveriet

Håkan Gardman åker pendeltåg någon gång i månaden. Men har stött på  problem ändå.
Håkan Gardman åker pendeltåg någon gång i månaden. Men har stött på problem ändå.
I veckan råkade Stockholm City på ett nytt rulltrappshaveri som ställde till det rejält för resenärerna. Nu visar en ny undersökning att de flesta upplever resor inom SL som stressande och osäkert.
– Jag begriper inte att det efter en sådan kort period inte fungerar, säger pendlaren Håkan Gardman om rulltrapporna.

Rulltrappor som inte fungerar är vardagsmat för stockholmarna. I Rinkeby har rulltrappan stått still i flera veckor och på nybyggda Stockholm City har problemen avlöst varandra.

Tidigare i veckan gick de de svarta handlederna sönder och behövde repareras.

Det innebar att inga södergående pendeltåg kunde stanna vid station Stockholm City eftersom utrymningskapaciteten blev för dålig.

– Det är avstängt hela tiden tycker jag. Det är uruselt, jag förstår inte varför man lägger så mycket pengar på något som inte fungerar, säger resenären Erik Jaarnek.

Erik Jaarnek begriper inte varför rulltrapporna inte fungerar trots att de kostat så mycket pengar.

Förstår inte varför det strular

Håkan Gardman åker sällan pendeltåg men han har ändå besvärats av de trasiga rulltrapporna på Stockholm City.

– Det har varit struligt och jag begriper inte att det efter en sådan kort period inte fungerar. Är det så billiga grejer att det inte höll. Man tar väl det billigaste, säga han.

Mitt i har tidigare berättat att alla rulltrappor på stationerna Stockholm City och Odenplan kommer vara i drift i maj. Operatören Otis har tagit på sig ansvaret och kommer stå för de 300 miljoner kronor som prislappen kan landa på.

Det är oroväckande och måste tas på allvar.

Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare

Oroväckande dåligt

Enligt en ny Demoskopsundersökning genomförd åt Stockholms handelskammare tidigare i januari, där 2 211 stockholmare svarat, upplever många att resorna inom SL är förknippat med stress.

Det handlar om inställda avgångar, signalfel och ovan nämnda rulltrappshaveri.

– Det är oroväckande och måste tas på allvar. Ett effektivt och fungerande resande är en grundbult för att arbetsmarknadsregionen ska växa och utvecklas, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.

70 procent blir stressade

Hela 70 procent av de svarande upplever att resandet är ett stressmoment och 55 procent anser att resorna är svåra att planera. Stockholms Handelskammare vill att politiker ska se hur man kan lösa de trasiga rulltrapporna och på längre sikt förbättra trafikflödena i hela regionen.

– För att möjliggöra ett ökat långsiktigt hållbart resande i regionen måste det kollektiva systemet vara pålitligt. Den upplevda kvalitén måste bli ännu högre, säger Daniella Waldfogel.

Stockholms city trasiga rulltrappor.

Rulltrappor som står still vid Stockholm City på tisdagen. Foto: Erik Lejdelin