Spelreklam i t-banan får resenärer att se rött

Bojan Nikolic är kritisk till nya riktlinjerna som tillåter Casino-reklam i tunnelbanan.
Bojan Nikolic är kritisk till nya riktlinjerna som tillåter Casino-reklam i tunnelbanan.
Den nya spellagen har gjort det möjligt för casino-bolag att annonsera i Stockholms tunnelbana. Men beslutet har kritiserats och resenärer rasar mot annonserna.
– Det är oansvarigt av staten att tillåta detta, säger Bojan Nicolic, tunnelbaneresenär i Östermalm.

”Vinsten på kontot innan du kommit till Östermalmstorg” – det utlovar affischen på perrongen vid Ropstens tunnelbanestation.

Stockholms kollektivtrafik har de senaste veckorna fått en helt ny typ av reklam – för nätcasinon.

Bojan Nicolic är skiftledare på Interflora i Östermalmstorgs tunnelbanestation. Han tycker att de nya riktlinjerna för spelreklam i tunnelbanan är en katastrof.

– Det är lika illa som att tillåta reklam för alkohol och nikotin.

Annonserar 40 gånger – i ett tåg

I ett tåg mot Norsborg 29 januari sitter sammanlagt 31 annonser för Ninja Casino i tåget, alla med budskapet ”Vinsten på kontot innan nästan station”. I ett annat tåg, mot Hässelbystrand, 30 januari sitter sammanlagt 40 annonser för Ninja Casino med samma budskap.

Förutom annonserna i tågen rullar reklamen också på digitala skärmar längs perrongerna och flera större affischer finns uppsatta med budskapet om snabba uttag.

”Oansvarigt av staten”

Bojan Nicolic tar tunnelbanan till jobbet varje dag. I butiken på Östermalmstorg har han sett reklamen rulla på de digitala skärmarna utanför – något som fått honom att reagera.

– Det är oansvarigt av staten att tillåta detta, jag ser reklamen överallt. Det uppmanar till överdrivet spelande och det kan förstöra människors liv i längden, säger han.

Enligt den nya lagen om spelreklam gäller ”krav på måttfullhet vid marknadsföring av spel”, men vad det innebär är oklart.

Clear Channel, företaget som sköter reklamen åt SL, har själva satt upp konkreta riktlinjer för vad som innebär måttfullhet. Där står det bland annat att endast spelbolag med licens av Spelinspektionen får lov att annonsera, dessutom ska max 20 procent av reklamutrymmet i varje annonsmiljö utgöras av spelreklam.

I SL:s egna riktlinjer från 2017 står inget om spelreklam. Men SL:s ytor får inte bestå av reklam för alkohol eller tobak. Inte heller reklam som kan uppfattas som stötande eller omoralisk accepteras.

”Vad är näst? Reklam för cannabis?”

Förutom resenärer som Mitt i Stockholm har pratat med har sju kritiska synpunkter kommit in till SL under perioden.

”Det är en vedervärdig kampanj som vänder sig till människor som ofta har svåra problem med spelmissbruk. Extra cyniskt i januari månad då många sitter trångt ekonomiskt. Bort med spelreklam i vår gemensamt skattefinansierade kollektivtrafik!”  står det i en av synpunkterna.

I en annan står det:

”Vad är näst? Reklam för cannabis?”

Anmäldes av L-politiker

Casinoreklamen i tunnelbanan har också fått politiker att reagera.

Den liberala landstingspolitikern Sara Svanström har anmält spelreklamen till Reklamombudsmannen, rapporterade Stockholm Direkt.

Ninja Casino har också stämts av Konsumentombudsmannen, KO, i ett pågående mål. KO anser att casinot brutit mot lagen om måttfullhet.

Trots kritiken sitter en kampanj med samma budskap uppe i Stockholms tunnelbanor sedan 20 januari.

VD:n: ”måste få marknadsföra vår USP”

Ninja Casino själva menar att de måste få marknadsföra sin affärsidé.

– Oavsett om det är vi eller någon annan som har en USP måste man kunna marknadsföra det. För oss har det alltid handlat om snabbhet och smidighet, vi har en historia av att aldrig marknadsföra oss med freespins och bonusar, säger Ninja Casinos vd Joacim Möller till Resumé.

Mitt i följer branschorganisationen Tidningsutgivarnas rekommendationer för spelannonser. Det handlar om kontroll av avsändaren, obligatoriska krav och allmän utformning för annonserna, till exempel tillåts endast annonser från spelbolag med licens.

Fakta

Här söker du hjälp vid överdrivet spelande

Stödlinjen för spelare och anhöriga. Erbjuder anonym och kostnadsfri rådgivning över telefon, chatt, e-post och SMS. Ring 020-81 91 00 eller www.stodlinjen.se.

Spela lagom – en del av Svenska Spels spelansvarsarbete www.spelalagom.se för dig som vill läsa mer om spelande. Men kom ihåg att det inte finns något spela lagom för personer med spelberoende.

GA – Gamblers Anonymous www.ga-sverige.se

Gambling therapy www.gamblingtherapy.org

Spelpaus,  på Spelpaus kan du stänga av dig från spel om pengar och i och med det får du heller ingen direktmarknadsföring om spel. https://www.spelpaus.se/ 

SMS-långivare, hos de allra flesta går det att spärra sig mot att kunna ta fler lån. Det görs oftast enkelt genom att skicka ett mail med begäran om att bli spärrad tillsammans med personuppgifter på den som vill bli spärrad.

Källa: Spelberoendes förening
Fakta

Nya spellagen i korthet

  • Från 1 januari 2019 måste alla som bedriver verksamhet på svenska spelmarknaden ha licens.
  • En spelmyndighet fattar beslut om vilka som ges licens. Licensen varar i högst fem år.
  • En licenshavare ska skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa spelare att minska sitt spelande om det finns skäl.
  • Licenshavaren ska följa registrerade spelares spelbeteende för att kunna motverka problem med överdrivet spelande.
  • Möjlighet ska finnas för spelare att stänga av sig från spel.
  • Åldersgräns på spel är 18 år och 20 år för tillträde till ett kasino.
  • Det är inte tillåtet för en licenshavare att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
  • Krav på måttfullhet gäller vid marknadsföring av spel.
  • Marknadsföring får inte riktas direkt till en spelare som valt att stänga av sig från spel eller som blivit avstängd av en licenshavare.
Källa: regeringen.se
Fakta

Nya riktlinjer för spelreklam i tunnelbanan

Clear Channel, företaget som sköter reklamen åt SL, har själva satt upp regler för vad ”måttfullhet” innebär när det gäller spelreklam. Kriterierna utgår från Spelbranschens riksorganisations (SPER) etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar.

  • Endast tillåta reklam från bolag som har licens hos Spelinspektionen.
  • Maximalt 20% av reklamutrymmet i varje annonsmiljö utgörs av spelreklam. Med annonsmiljö menas till exempel en enskild tunnelbanestation.
  • Utesluta ytor utanför skolor, idrottsplatser och kända beroendekliniker från spelreklam.
  • Begränsa vilken typ av terminologi och grafiskt uttryck som får användas i annonserna.
  • Införa obligatorisk information om åldersgräns för spelande, hänvisning till Stödlinjen samt rekommendation om ansvarsfullt spelande.
  • Ej tillåta specialformat som kan uppfattas särskilt kraftfulla, såsom invändigt helfolierade tågvagnar eller hela tunnelbanestationer.
  • Införa särskilda interna processer för förhandsgranskning av annonsmaterial från spelbolag.
Källa: clearchannel.se