Den som slänger en blick upp mot ett lägenhetshus efter tjugondag knut kan snabbt konstatera att många gillar att dra ut på julpyntandet. Det är ju så mysigt i det deppiga vintermörkret.
De senaste åren har den där perioden börjat sträckas ut även åt andra hållet och har till och med fått ett eget namn: novent – november plus advent. Och helst ska det vara gamla prylar.
Stor ökning
Enligt Sofia Hagelin, kommunikationsansvarig på Tradera, har försäljningen av jul- och adventssaker av retrokaraktär i Stockholms län ökat med 41 procent jämfört med förra året.
– Många konsumenter vill kombinera ett hållbart val med att skapa en personlig julkänsla, och då blir second hand ett naturligt alternativ. Dessutom bidrar dagens ekonomiska läge till att fler söker prisvärda alternativ utan att kompromissa på julstämningen.
Anna Östergren, marknads- och kommunikationschef på Myrorna instämmer:
– Vi ser en otrolig efterfrågan på julsaker och julpynt – och märker att kunden börjar med att kolla hos oss i stället för att köpa nytt.
Elljusstakar på Myrorna.
Jonas Berge
Det är mitten av november men i Myrornas butik på Adolf Fredriks kyrkogata är det jul. Skyltfönstren pryds av kitschiga tomtar och glittriga luvor. Innanför dörren möts besökaren av en stor gran i vilken det hänger pocketböcker och julkulor.
Här drog man igång försäljningen redan den 24 oktober. Bäst säljer klassiska tomtefiguriner, silverbestick – gärna med etui – och juldukar.
– Jag tror att folk vill ha något eget, något antikt. Saker som är svåra att hitta, säger tf butikschef CK Yee.
”Det bara rasslar till”
Suget efter tomtar, helt eller delvis av porslin, är stort. Somliga stammisar är inne varje dag, berättar han. Även juldukar säljer bra, liksom elljusstakar.
Mitt i Gamla stans turistkvarter har Stadsmissionen en butik. Här började försäljningen av advents- och julprylar senare och det är ännu lite tidigt att säga vad som trendar i år.
Julkulor från 30-talet är poppis.
JOnas Berge
Deras stora rusch väntas kring första och andra advent i samband med den närliggande julmarknaden på Stortorget.
– Då bara rasslar det till på det här bordet, säger butikschefen Susanne Pettersson och sveper med handen över ”julbordet”.
Men storsäljarna är ungefär desamma som hos Myrorna i city.
– Allt som ser hantverksmässigt och gammalt ut går bra. Till och med 60- och 70-talspynt. Och alltid de tyska tomtarna, de är hårdvaluta, säger Susanne Pettersson.