Reza, 12: ”Jag tänker jämt på min familj”

Det bästa med Sverige är skolan, tycker Reza. "Skolan här är mycket bättre än den i Afghanistan", säger han.
Det bästa med Sverige är skolan, tycker Reza. "Skolan här är mycket bättre än den i Afghanistan", säger han.
12-årige Reza flydde från Afghanistan och förlorade sin familj på vägen. I sju månader har han bott i Sverige och går på Blackebergsskolan. En skola som lyckats väl med att integrera nyanlända i undervisningen.

12-årige Mohammed Reza Barati flydde från Afghanistan med sin mamma, pappa och två systrar. Färden gick via Pakistan, Iran till Turkiet.

– I Turkiet tappade jag bort familjen. Nu vet jag inte var de är, berättar Reza, vilket han kallas av alla på Blackebergsskolan där han går i dag.

Från Turkiet tog han sig till Grekland och sedan sju månader tillbaka bor han i Sverige.

Han bär en t-shirt med texten ”Sweden – the land of the viking” och vi får hans svar via tolken Sam Samami. Reza ler mycket men saknar ständigt sin familj.

– Jag tänker jämnt på dem i skolan och när jag är hemma, säger han.

Blackebergsskolan har 360 elever från förskoleklass till årskurs 6. 174 elever har ett annat modersmål än svenska och 42 elever är nyanlända till Sverige. Det bästa i Sverige är skolan, tycker Reza.

– Skolan här är mycket bättre än den i Afghanistan. Jag gillar mest att läsa böcker och att skriva.

Han bor hos en familj i Islandstorget. Efter skoldagarna brukar han gå hem och äta, göra sina läxor och sedan gå ut och spela fotboll med kompisar.

Sedan två år tillbaka placerar Blackebergsskolan alla nyanlända elever i skolans befintliga klasser. Tidigare hade man förberedelseklasser för bara nyanlända. Rektorn Henrik Nöbbelin ser flera fördelar med att de nyanlända går i vanliga grupper.

– Eleverna i en förberedelseklass riskerar att bli mer isolerade och finna en stark trygghet i den gruppen. Genom att ingå i vanliga klasser lär de sig språket snabbare och integreras snabbare. Eleverna i klasserna är ofta tillmötesgående och tar emot de nyanlända väl, säger han.

Reza har fått vänner med både afghanskt och svenskt ursprung och vill i framtiden utbilda sig till pilot. Blackebergsskolan får information om de nyanländas kunskaper och bakgrund via den kommunala enheten Start Stockholm. Parallellt med att ingå i en vanlig klass får varje nyanländ elev en individuell plan. De får extra stöd i svenska som andraspråk och av lärare som kan hjälpa dem på deras eget modersmål.

De nyanlända eleverna är ofta väldigt studiemotiverade och vill göra bra i från sig, enligt Henrik Nöbbelin. Det stämmer också in på Reza, berättar Rafie Peyda-Söderberg som är lärare i svenska som andraspråk.

– Han är positiv och glad och vill lära sig saker, säger hon.

Blackebergsskolans arbete med nyanlända elever uppmärksammades i mitten av maj av skolministern Gustav Fridolin (MP) och chefen för Unicef, Anthony Lake. De kom på besök för att Anthony Lake ville få en uppfattning om hur skolgången ser ut för nyanlända flyktingar i ett utvecklat land som Sverige. Han betonade hur viktiga Sveriges insatser för dessa barn är.

– Det är viktigt att de första mötena med eleven och deras vårdnadshavare eller goda män blir bra och strukturerade. Våra anställda håller sig à jour med forskningen och utbildar sig i hur ett bra mottagande går till. Att ha med nyanlända i den ordinarie undervisningen gynnar också de svenskfödda eleverna på olika sätt, säger Henrik Nöbbelin.

Fakta

Nya skolplatser behövs

De 42 nyanlända eleverna på Blackebergsskolan kommer framförallt från Afghanistan, Syrien och Irak.

Efter den stora flyktingtillströmningen till Sverige 2015 skrev utbildningsförvaltningen upp prognosen för hur många skolplatser som behövs.

I vintras beslutade staden att skapa 4 200 nya elevplatser på gymnasie- och grundskolor under 2016. Därför ska paviljonger sättas upp på ett 20-tal skolor i höst däribland Nya Elementar och Äppelviksskolan.