Risk att fastna när bommar fälls

Olyckan vid järnvägsövergången i Djursholms Ekeby orsakade stopp i trafiken förra tisdagsmorgonen.
Olyckan vid järnvägsövergången i Djursholms Ekeby orsakade stopp i trafiken förra tisdagsmorgonen.
Roslagsbanan fick en svart inledning på det nya året. I Vallentuna dog ett barn vid en krock mellan bil och tåg.

I Djursholms Ekeby krockade ett tåg med en bil som släpades med flera meter utmed spåret. Nu ska SL pröva ett nytt säkerhetssystem vid övergången.

Kvinnan i Danderyd körde sin bil in mot stan vid niotiden förra tisdagsmorgonen. Det snöade och bilisterna körde långsamt på kö. När bommarna gick upp vid järnvägsövergången Danderydsvägen/Ekebydalsvägen i Djursholms Ekeby började kvinnan köra över spåret men blev stående mitt på det när bommarna gick ner igen eftersom ett nytt tåg var på väg.

Bakom henne i bilkön stod byggnadsarbetaren Gazi Kayan.

Han såg att bilen blev stående mellan bommarna.

Vid järnvägsövergången finns en skylt som upplyser: ”Är du instängd mellan bommarna kör igenom bommen”. Vid olyckan ska den skylten, enligt uppgift, ha varit översnöad.

– Jag ropade ”kör”. Men det var en lastbil mellan henne och mig så hon hörde inte, säger Gazi Kayan.

Han såg hur kvinnan gick ur bilen och att en pojke i tioårsåldern sprang bort från spårområdet. Sedan återvände kvinnan till bilen där ett mindre barn satt kvar.

Tåget tutade i ett tiotal sekunder och bromsade. Sedan smällde det och bilen släpades ett antal meter med tåget utmed spåret.

– Jag hörde ett barn som grät i bilen. Jag blev chockad och kunde inte jobba mer den dagen, säger Gazi Kayan.

Ambulans var snabbt på plats. Enligt polisuppgifter skadades bilföraren lindrigt medan barnen klarade sig utan skador.

Gazi Kyan har flera gånger funderat över säkerheten på järnvägsövergången där bommarna kan gå upp men sänkas cirka en halv minut senare när ytterligare ett tåg är på väg.

– Det kanske vore bättre att bommarna inte öppnas om det kommer ett tåg en halv minut senare, säger han.

En av passagerarna på tåget råkade vara Lars-Henrik Larsson som den 6 januari arbetade sin sista dag som trafikchef på Roslagståg innan Arriva tog över. Att skylten var översnöad hade ingen betydelse för olyckan, menar han.

– Redan på körskolan får man lära sig att man aldrig ska stanna på spåret, säger han.

Claes Lundström, polisens förundersökningsledare, bor själv i Djursholm och har av egen erfarenhet noterat att bommarna ibland inte är uppfällda lång stund innan de fälls igen.

– Oavsett om någon har begått ett fel är det viktigaste att ingen större skada skett och att tågföraren var uppmärksam och saktade ner farten när hon såg att det fanns något på spåret, säger han.

Polisen som var på plats gjorde bedömningen att inget brott har begåtts. Ärendet avskrevs så det blir ingen polisutredning.

Jesper Pettersson, pressansvarig på SL uppger att SL planerar att pröva ett nytt säkerhetssystem vid järnvägsövergången vid Danderydsvägen/ Ekebydalsvägen samt i Frescati. Systemet innebär att en sensor vid järnvägsövergången sänder en stoppsignal för tåget om hinder finns på spåret.

– Förhoppningsvis kommer det på plats under våren, säger Jesper Petersson.

Roslagsbanan är Stockholms mest olycksdrabbade järnväg. Minst 20 personer har dödats av tåget de senaste tio åren.

Vid den senaste dödsolyckan i Vallentuna, den 4 januari, dog en 8-årig flicka och hennes syster och pappa skadades. Bilen blev påkörd av tåget i en plankorsning i närheten av hållplatsen Ekskogen. En utredning om hur den olyckan kunde ske pågår.

Fakta

20 döda på 10 år

Minst 20 personer har dödats i olyckor på Roslagsbanan de senaste 10 åren.

I Danderyd dog två pojkar, 10 och 11 år gamla, när de blev påkörda av tåget vid Roslags­banans station i Enebyberg i juni 2004.

En man och en kvinna blev påkörda och dödade på spåret vid Stocksunds station i december 2010.

En man dog sedan hans bil blivit påkörd av tåget vid Enebybergs station i augusti 2011.