Risk för dyrare SL-kort – och glesare trafik

Höj inte biljettpriset, anser Abdul Husseini, 25 år. ”De kommer inte att sänka priset sedan när ekonomin är bättre”, tror han.
Höj inte biljettpriset, anser Abdul Husseini, 25 år. ”De kommer inte att sänka priset sedan när ekonomin är bättre”, tror han.
SL-kortet kan bli dyrare. Samtidigt väntas miljon­besparingar – både ­bussar och tåg kan börja gå mer sällan i höst.

– Fler kan välja bort kollektivtrafiken, säger Nanna Wikholm (S).

Nästa år måste SL:s intäkter öka med uppåt en miljard kronor. För att göra detta föreslår landstingets tjänstemän att månadskortet ska höjas med 100 kronor, från dagens 790 kronor till 890 kronor.

Detta sker samtidigt som stora besparingar planeras. Förutom nedskärningar på buss- och tågtrafiken, vilket kan ge en lägre turtäthet redan i höst, väntas även flera stora investeringar skjutas på framtiden.

Till exempel föreslår tjänstemännen en försening av Roslagsbanans utbyggnad, liksom tvär­banans Kistagren och Spårväg syd. Oppositionsrådet Nanna Wikholm (S) är kritisk till att biljetterna kan bli dyrare samtidigt som nedskärningarna föreslås.

– Vår målsättning är att inte höja priset. Då är risken jättestor att fler väljer bort kollektivtrafiken och att vi får en negativ spiral med lägre intäkter, säger hon.

Just nu håller politikerna på att förhandla för fullt om budgeten som ska klubbas i juni. Senast i morgon kommer Alliansen med sitt budgetförslag. Då kommer besked om hur mycket dyrare SL-kortet blir och vilka besparingar som kommer att genomföras.

Innan dess vill Moderaterna och Folkpartiet inte uttala sig. Centern förhandlar dock om att de planerade investeringarna på exempelvis Roslagsbanan ska genomföras utan förseningar, om biljettpriserna höjs.

– Vi har en tuff period framför oss. På kort sikt blir det olika anpassningar, men det är för att vi ska landa stora investeringar framöver. Då tänker jag till exempel på Citybanan, en utbyggd tunnelbana och tvärbanan mot Sickla, säger Claes Wersäll, Moderaternas pressekreterare.

Orsaken till att SL:s ekonomi är i djup kris är att kostnaderna skenat samtidigt som intäkterna varit lägre än väntat. Till exempel har SL inte haft koll på alla fuskåkande resenärer, något som Moderaterna vill ändra på.

Förutom rena plankare har resenärer kunnat åka på rabatterade biljetter utan att det kontrollerats om de verkligen varit studenter ­eller pensionärer.

Det slår revisorn Gunilla Jerlinger (S) fast. Hon är starkt kritisk till SL:s bristande kontroller.

– Det har inte varit så effektiva kontroller. Det är åtskilliga miljoner som gått förlorade här, även om mörkertalet är stort, säger hon.

Förutom månadskortet ser landstinget också över hur övriga biljettpriser ska höjas. Moderaterna har även gått ut med att de är positiva till en enhetstaxa på ­enkelresor, ett förslag som nu ska utredas.

Vad vill du max betala för ­månadskortet?

Björn Grönberg, 31, ­Tyresö:

– Vi är nära gränsen nu, inte över 1  000 kronor. Men höjer de priset kan de inte skära ner på servicen. Att höja priset är att göra det lätt för sig på SL.
Birgitta Pihlajisto, 50, Skärmarbrink:

– Jag är beroende av kollektivtrafiken så jag har ingen smärtgräns. Men höjer man priset måste man byta ut de gamla tunnelbanevagnarna på röda linjen.
Ingegerd Ekendahl, 65, ­Enskede:

– Max 650 kronor för pensionärer. Jag är kluven till en höjning. Samtidigt som man kan betala mer för bättre trafik ska man locka fler att resa.
Saga Amborn, 30, Bagarmossen:

– Jag tycker att kollektivtrafiken ska vara gratis, för miljön och resenärerna. Allt är redan dyrare i en storstad och alla har inte bil.