Min lokala hjälte

Risk för kaos när t-banan renoveras

Den kommande renoveringen av gröna linjen mellan Alvik och Hässelby riskerar att skapa trafikkaos.

Tunnelbanan måste stängas av i sju månader.

Under tiden planeras halva utrymmet på Drottningholmsvägen bli bussfil.

Redan 2014 påbörjas arbetet med att modernisera och renovera gröna linjen från Alvik till Hässelby strand.

Landstinget börjar då med det mest akuta – fem stålbroar längs sträckningen, bland annat vid Stora Mossens backe och Åkeshovsvägen, är i så dåligt skick att de måste renoveras omedelbart. I övrigt handlar det om omfattande moderniseringar av stationer med fokus på tillgänglighet, säkerhet och belysning. Tågspåren behöver underhållas och nytt tätskikt krävs på flera ställen.

Jens Plambeck, chef för strategisk utveckling på trafikförvaltningen på landstinget, säger att läget inte är akut, men att renoveringen är helt nödvändig.

– Vi måste säkerställa att allt fungerar under många år framöver.

Brobytena kommer att innebära trafikreduceringar, förmodligen enkelspårstrafik, under begränsade perioder under nästa år.

Den stora renoveringen planeras till 2018–2019.Trafikförvaltningen har utrett hur denna ska genomföras i en förstudie. Det alternativ som anses bäst innebär total avstängning av all trafik på tunnelbanan från Alvik och västerut under sju månader.

Det stör resenärerna minst eftersom allt arbete kan göras på en gång och är också mest effektivt ekonomiskt. Andra sträckningar av tunnelbanan har genomgått samma förändring med detta arbetssätt och det har fungerat relativt bra även om det har kommit in en del klagomål.

Det är dock ingen enkel sak att frakta gröna linjens 77 000 resenärer per dag med buss. För att det över huvud taget ska vara möjligt krävs att två av de fyra körfälten på Drottningholmsvägen/Bergslagsvägen görs om till bussfiler. Vägen är redan i dag en av Stockholms mest utsatta för köer.

– Hur vi än gör kommer det här att bli kämpigt. Men vi försöker hitta den lösning som ändå gör det så smidigt som möjligt för alla, säger Jens Plambeck.

Ytterligare två möjliga tillvägagångssätt av arbetet beskrivs i förstudien. De handlar i huvudsak om att stänga av tunnelbanan mellan Alvik och Brommaplan i många kortare perioder och resten av sträckningen i sju månader. Detta anses dock innebära mer störningar för resenärerna och blir dessutom avsevärt dyrare.

Trafiknämnden har begärt att konsekvenserna för biltrafiken analyseras ytterligare innan projektet går vidare.

Tunnelbanan kommer att stängas under sju månader – då sätts ersättningsbussar in längs Drottningholmsvägen.

Hur vi än gör kommer det här att bli kämpigt.Jens Plambeck trafikförvaltningen

Fakta

10,8 km lång sträcka ska renoveras

77 000 resenärer om dagen trafikerar Alvik- Hässelby.

20 600 går på i Alvik en genomsnittlig vinterdag, 13 400 vid Brommaplan och 10 500 passagerare i Vällingby.

Sträckan är 10 800 meter lång och har tolv stationer.

Källa: Trafikförvaltningen, SLL