Risk för olyckor i Karlbergstunneln

Susanne Granlund och Johanna Ahlqvist tycker att kurvan in i Karlbergstunneln är direkt livsfarlig.
Susanne Granlund och Johanna Ahlqvist tycker att kurvan in i Karlbergstunneln är direkt livsfarlig.
Många Vasastadsbor tycker att Karlbergstunneln är mörk, ruffig – och farlig.

I tunnelns ena öppning viker vägen av i en extremt snäv kurva.

– Det är bara en tidsfråga innan någon blir påkörd, säger Margaretha Herthelius (FP).

– Jag går här varje dag och det är ständigt kaos med cyklister som kommer i hög fart, säger Loiuse Sköld som bor på Rörstrands­gatan.

Landstingspolitikern Margaretha Herthelius (FP) bor på samma gata. Hon håller med om att tunneln, avsedd för fotgängare och cyklister, är farlig.

– Cyklister kommer farande i full fart. Det är bara en tidsfråga innan någon blir påkörd med tanke på alla hundägare, barnfamiljer och dagisgrupper som går här, säger hon.

Margaretha Herthelius tror att trafikröran med tiden blir ännu värre.

– Flödet genom tunneln kommer sannolikt att bli allt mer intensivt med tanke på att de bygger mycket på nordvästra Kungsholmen samtidigt som Hagastaden växer fram på Vasastadssidan.

Karlbergtunneln, som ligger intill Karlbergs pendeltågsstation, förbinder Vasastan med Karlbergsområdet. För sex år sedan tog Vasastadsbon och arkitekten Jeanette Carsten fram ett förslag på hur man skulle kunna göra tunneln ljusare och säkrare. Skissen ledde till att då ledande politiker såg till att ordentlig belysning sattes upp i taket.

Men enligt Jeanette Carstens hela förslag borde taket vitmålas för att förstärka lampornas lyskraft. Hon vill även att fyra speglar ska sättas upp för att förbättra sikten i den snäva kurvan.

– Det är en livsfarlig kurva. När jag kom gående här för ett tag sedan höll jag på att krocka med en kanot som någon bar på. Tänk hur illa det hade kunnat gå om jag hade cyklat. Jag förstår inte varför de inte bara fixar det här med en gång, säger Jeanette Carsten.

I början av året samlade hon in 150 namnunderskrifter för en upprustning av tunneln. Norrmalms stadsdelsnämnd ställde sig positiv till kravet, men förklarade att bollen ligger hos trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).

– Hon gav mig svaret att det finns många tunnlar som behöver renoveras. Men jag tycker att det här är ett väldigt speciellt fall eftersom man inte har någon som helst uppsikt över vem som kommer runt hörnet, säger Jeanette Carsten.

Ulla Hamilton hälsar via sin pressekreterare att hon är medveten om att Karlbergstunneln uppfattas som otrygg och att trafikkontoret arbetar med frågan i samråd med stadsdelsförvaltningen i Vasastan.

Fakta

Hur upplever du tunneln vid Karlbergs station?

Mikael Stiller, Birkastan:

– Den är skitig, tråkig och mörk. Det behövs fler lampor och en spegel vid kurvan. Jag brukar vråla i tunneln för att inte krocka med cyklister.
Anders Eriksson, Thorildsplan:

– Det är en mörk och illaluktande tunnel. Många uträttar sina behov här. Tunneln ger ett väldigt dystert intryck helt enkelt.
Susanne Granlund, Stadshagen:

– Jag går här nästan varje dag. Där kurvan viker av är det lätt att krocka med en cyklist. Själva tunneln är ju också ganska läskig och mörk.
Johanna Ahlqvist, Lilla Essingen:

– Det händer att jag går här. Jag tycker att tunneln är mörk och otrevlig. Det finns inget dagsljus. Kurvan i ena änden är farligt snäv.