Risk för nya problem med sophämtningen

Den 1 oktober tar RenoNorden och Suez över sophämtningen i Stockholm.
Den 1 oktober tar RenoNorden och Suez över sophämtningen i Stockholm.
Mycket sopor i överfullt soprum.
Kring Kronobergsparken har problemen med sophämtningen fortsatt in i september.
Reklamationerna efter sommarens sopstrejk går stadigt ner - men snart kan problemen komma tillbaka när den nya upphandlingen börjar gälla den 1 oktober.
– Det kommer inte att gå helt smärtfritt och det blir alltid lite problem initialt, säger Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm vatten och avfall.

Veckorna efter att sopstrejken på RenoNorden bröt ut i början av juli fick Stockholms stad ta emot över tusen reklamationer per dag. Den siffran har sedan stadigt gått ner. Men på vissa platser i staden, inte minst på Kungsholmen och i Vasastan, har bekymren fortsatt långt in i september.

Bo Nilsson, som är engagerad i en bostadsrättsförening nära Kronobergsparken på Kungsholmen, berättar att de har haft stora problem.

– 90 procent av hämtningarna sedan den 5 juli har inte utförts. Först när precis hela soprummet är fullt har de lyckats komma, säger Bo Nilsson.

Att Stockholm vatten och avfall samtidigt hävdar att situationen är under kontroll upprör Bo Nilsson.

– Det är ett slag med öppen handflata. Vi har varit helt desperata, säger han.

Mer komplext än att det behövs en nyckel och en sopbil

Antalet reklamationer har de senast två veckorna legat på drygt 300 per dag. Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm vatten och avfall, medger att läget fortfarande inte är som innan sopstrejken bröt ut.

– Ofta visar det sig att det är mer komplext än att det behövs en nyckel och en sopbil. Det kan vara att man måste gå över en gård, ner via en trappa och så kanske det finns fem soprum fast den som hämtar tror att det bara finns tre. Men vi jobbar nästan dag och natt med lösa situationen.

Många distrikt får nya sophämtare

Samtidigt finns ett nytt orosmoln. Den 1 oktober börjar den nya upphandlingen att gälla och RenoNorden och Suez tar då över hämtningen i hela Stockholm. Det innebär återigen att många distrikt får ny personal, bland annat på Södermalm och Östermalm som har många krångliga sophämtningsställen.

– Det är klart att det inte kommer att gå helt smärtfritt. Det blir alltid lite problem initialt men vi jobbar hårt med att gå ut med information till våra kunder. Många har lämnat in nya nycklar och säger att de kommer att ställa upp dörrarna till soprummen första veckan, säger Katarina Johansson.

Något nytt sopkaos säger Katarina Johansson att det inte ska bli.

– Vi ska inte ha ett nytt juli. Vi tittar också över om vi behöver extra tömningar sista och första veckan när de nya distrikten börjar gälla. Och vi jobbar väldigt tajt med RenoNorden och Suez för att lösa den här situationen.

Fakta

Sopkaoset: Detta har hänt

Den 5 juli gick sophämtarna på RenoNorden ut i strejk som inte stöddes av fackförbundet Transport. Sophämtarna protesterade mot att RenoNorden ville sänka deras löner och öka arbetstiden.

Att RenoNorden förhandlade om villkoren berodde på att en ny upphandling börjar gälla den 1 oktober. Då kommer RenoNorden att ansvara för fler distrikt i Stockholm än tidigare.

När sophämtarna slutade på RenoNorden drabbades Stockholm av ett sopkaos. Över 1 000 reklamationer gjordes på RenoNordens hämtningar varje dag tiden efter att strejken bröt ut.