”Risken är att unga lockas att spela”

Leif Östfeldt och Sonny Blom.
Leif Östfeldt och Sonny Blom.
Den nya spellagen har gjort det möjligt för casino-bolag att annonsera i Stockholms kollektivtrafik.
– Det är för aggressiv reklam, på tv också, överallt. Det kanske lockar unga som kanske inte borde spela, säger Leif Östfeldt, som jobbar i Nacka och Värmdö.

Den nya spellagen har gjort det möjligt för casino-bolag att annonsera i Stockholms kollektivtrafik. ”Vinsten på kontot innan nästa station” – det är ett av budskapen på affischerna som de senaste veckorna har dykt upp i tunnelbanan och på bussar och pendeltåg.

Men beslutet att tillåta mer spelreklam uppskattas inte av alla. Resenärer som jobbar i Nacka-Värmdö oroar sig framförallt för att det ska locka unga att spela.

Vad tycker du om att spelbolagen får annonsera i kollektivtrafiken?

Sonny Blom, 39, jobbar i Värmdö:

– Det är inte så bra. Jag gillar inte de företagen. Jag har aldrig provat att spela men det är nog lätt att både vinna och förlora, särskilt för unga människor. Det är väldigt lättillgängligt.

Leif Östfeldt, jobbar i Nacka och Värmdö.

Leif Östfeldt, 68, jobbar i Nacka och Värmdö: 

– Det gillar jag inte. Det är för aggressiv reklam, på tv också, överallt. Risken är att man lockas lite väl mycket och spelar för mycket. Det kanske lockar unga som kanske inte borde spela.