Risto fick rätt mot mobiljätten

Avtalet slöts snabbt i Nacka – men Risto Kantola, 78, kände sig lurad.

I sex månader kämpade han för att upphäva avtalet med mobilföretaget.

När Lokaltidningen Mitt i ringer upp drar bolaget tillbaka sina krav.

Risto Kantola får äntligen rätt att bryta abonnemanget.

Risto Kantola blev enligt egen uppift erbjuden en gratis mobiltelefon när han gick förbi ett försäljningsstånd i Nacka forum i maj, där ett mobiltelefonföretag sålde mobiltelefoner.

Risto Kantola säger att han försökte att tacka nej men när försäljaren stod på sig tog han emot telefonen och skrev på ett avtal om abonnemang.

– Men sedan ångrade jag mig, säger han.

Han säger att han återvände till försäljaren och försökte lämna tillbaka telefonen, men det fick han inte. Beskedet var att han skulle få telefonen om han betalade 3 000 kronor.

Risto Kantola vägrade. Efter det började räkningar dimpa ner i brevlådan, från mobiltelefonbolaget och ett inkassobolag. Han menar att han trots flera påstötningar inte fick häva köpet.

När Risto Kantola pratade med Lokaltidningen Mitt i första gången för två veckor sedan lät han både arg och uppgiven

– Det händer inget, alla frånsäger sitt ansvar. Jag orkar inte, det här är värdelöst.

I förra veckan sa han:

– Hela historien är hemsk. Man har inget att säga till mot jättar, i synnerhet inte vi gamla människor.

Thomas Ahlerup, presskontakt vid Phone family, säger att företaget i torsdags, sex månader senare, gav Kantola rätt att bryta avtalet:

– Vi bryter kontraktet för att dra ett streck. Vi häver alla abonnemang, han får behålla telefonen.

Varför ändrar ni er?

– Ni gjorde oss uppmärksamma på att en kund kände sig felbehandlad och vi kontaktade kunden. Vi kan inte avgöra vad som är rätt och fel. Vi misstänker inte kunden eller säljaren, vi vill bli av med problemet.

Påståendet att erbjudandet om telefonen varit gratis värjer sig Thomas Ahlerup mot:

– Det finns inga videoinspelningar vem som sagt vad, då står ord mot ord. Vi tar inte ställning, men konsumenten ska inte bli lidande. Om han säger det till dig då får vi tro på honom.

I januari i år beslutade Konsumentombudsmannen, KO, om ett föreläggande mot Phone family efter att ha samlat på sig ett antal anmälningar mot företaget. Phone family förbjöds att fortsätta marknadsföra erbjudanden om gratis mobiltelefoner, annars hotar KO med 750 000 kronor i vite.

Vanessa Johansson, konsumentrådgivare vid Nacka kommun, säger att de några gånger i veckan får samtal från allmänhet från såväl Nacka som Värmdö som känner sig missnöjda med mobiltelefonförsäljare, främst i Nacka forum och då bolaget Phone family.

– Det man kan säga är att muntliga avtal är lika bindande som skriftliga men det är svårt att bevisa det som sagts. Man ska inte skriva på avtal på plats utan ta hem och läsa i lugn och ro, säger hon.

Risto Kantola är glad över att Phone family nu ändrar sig:

– Jag är glad såtillvida att jag fick rätt tack vare tidningen.

Varför tror du att Phone Family ändrar sig?

– För att det ska skrivas i tidningen. När du började rota då drog de öronen åt sig.