Rödljusåkande cyklister väckte debattstorm

Polisen Maria Waldö kontrollerar cyklisterna i korsningen Alviksvägen-Gustavslundsvägen.
Polisen Maria Waldö kontrollerar cyklisterna i korsningen Alviksvägen-Gustavslundsvägen.
Vid en kontroll av cyklister vid Alviksplan tog polisen 53 rödljuskörare – på en timme.

Och reaktionerna lät inte vänta på sig – Mitt i:s artikel rörde upp en debattstorm på sociala medier.

”På dom bara.”

”Äntligen. Dessa jävla tour-de-france-wannabes är en riktig trafikfara.”

När Lokaltidningen Mitt i skrev om rödljuskörningarna vid Alviksplan drog debatten igång i vår Facebookgrupp ”Mitt i Stockholm” och artikeln delades friskt.

De flesta var positiva till polisens rödljuskontroll. Men några reagerade över tonen och manade till lugn.

Krister Isaksson, tidigare cykelplanerare på Stockholm stad, numera bloggare på bicycling.se och konsult på Sweco, är också kritisk till just korsningen Alviksvägen-Gustavslundsvägen.

– Biltrafiken åker rakt igenom korsningen ut på Tranebergsbron när de har grönt. Cyklisterna måste först via ett rödljus över Alviksvägen och sedan på nytt stanna innan Gustavslundsvägen, man kallar det för en ”slussning. Om cyklisterna fick grönt precis som bilarna så tror jag rödljuskörningen skulle minska med minst 50 procent. Det hade varit klokare, säger han.

Han tror inte att böter avskräcker cyklisterna och hade önskat att man i stället faktiskt funderade på varför cyklisterna struntar i rödljusen.

Men trafikpolisen tänker fortsätta kontrollera cyklister.

– Cykelolyckor är ett växande problem. Men vi är inte emot cyklister! Det är jättebra att man cyklar – men cyklisterna måste följa trafikreglerna de också, säger Patrick Ivani, yttre befäl på trafikpolisen.

I framtiden hoppas han på bättre cykelbanor och tydligare trafikskyltar riktade till cyklisterna.

Och en förbättring för cyklisterna kan vara på gång. Just nu ingår Krister Isaksson i en grupp på Sweco som ska utvärdera cykelvägarna från Hässelby in till Rålambshovsparken. Rapporten ska presenteras innan årsskiftet.

– Vi ska se över just den här sträckan och så klart ingår en översyn av trafiksignalerna. Jag skulle gärna ta bort slussningen av cyklister i korsningen och programmera om trafiksignalerna för cyklisterna. Det är billigt och tar lite tid att kalibrera signalerna, ändå är det inget som prioriterats, säger han.

– Tänk om man behandlade bilisterna på samma sätt, att de skulle behöva stanna och trycka på en knapp för att få grönt.