Rondellen sätts på prov

Många oroas över att den nya rondellen är för snäv. Den här bussen körde upp på mittytan med både fram- och bakdäcken när Mitt i var på plats i rondellen.
Många oroas över att den nya rondellen är för snäv. Den här bussen körde upp på mittytan med både fram- och bakdäcken när Mitt i var på plats i rondellen.
När Lidingöloppet går av stapeln i helgen ska den nya rondellen i Grönsta vara helt klar. Samtidigt stängs Norra Kungsvägen av för biltrafik.

– Vi vill underlätta för folk att åka kollektivt, säger Jens Österström, tävlingsledare på Lidingöloppet.

En av årets mest trafiktunga helger väntar på ön. Över 42 000 personer är anmälda till Lidingöloppet i helgen. Arrangörerna hoppas att så många som möjligt ska åka kollektivt och kommer därför att stänga av en sträcka på Norra Kungsvägen.

– Busstrafiken har haft svårt i ett par år så vi vill underlätta för bussarna. De kommer att kunna gå mycket tätare och slippa sitta fast i bilköer, säger Jens Österström, tävlingsledare på Lidingöloppet.

En grundpelare i trafiken under Lidingöloppshelgen är den nya rondellen vid Grönsta. Den började byggas i april och en delsträcka på Norra Kungsvägen har varit avstängd i ena riktningen. Nu har vägen öppnats igen och före helgen ska rondellen vara helt klar.

Innan rondellen började byggas gjorde Lidingö stad en utredning av tre korsningar längs med Norra Kungsvägen – Kyttingevägen, Grönstavägen och Askrikevägen. Man kom fram till att samhällsnyttan blir störst om rondellen byggs vid Grönstavägen.

Men under bygget har oro framförts i sociala medier mot att rondellen kan ha byggts för snävt så att det blir svårt för längre fordon att ta sig igenom. Enligt Keolis, som ansvarar för busstrafiken på Lidingö, har rondellen varit uppe på dagordningen.

– Under själva bygget har det varit förare som har återkopplat att det var begränsad framkomlighet på platsen. Jag har ingen samlad bild av hur det fungerar nu när allt är i drift igen, säger Johan Nordfjäll, pressansvarig på Keolis.

Lidingöbon Anita Weinius har själv sett hur en buss fastnat i rondellen under byggtiden.

– Den satt fast och det stod sex gubbar och funderade på hur de skulle få loss den. Det var inte första gången heller, enligt vad jag har hört, säger Anita.

På kommunen har man inte kunnat konstatera något fel på rondellen.

– Det har kommit in synpunkter om att det är lite smala körfält, men det måste vara upplevelsen. Under ganska lång tid hade vi betongklumpar norr om Grönstakorset som kanske gjorde att man upplevde ett visst obehag. Men hittills har vi inte märkt några fel, säger kommunens projektledare Mirsad Bektesevic.

Så du känner dig trygg med att rondellen är tillräckligt bred?

– Vi har slutbesiktning snart. Men jag tror inte att entreprenören har byggt fel utan efter bygghandlingarna, säger Mirsad Bektesevic.

I helgen ska 18 extrainsatta bussar gå mellan Ropsten och Grönsta för Lidingöloppets räkning.

– Om man håller hastigheten och kör enligt konstens alla regler tror jag att körbanan räcker även för bussförarna. I värsta fall kan man köra upp på mittytan, den är överkörningsbar. Jag tror ändå att rondellen kommer att upplevaspositivt, säger Mirsad Bektesevic.

Fakta

Detta gäller under hela helgen

Norra Kungsvägen stängs av i västlig riktning, från Grönsta till Näset på lördag klockan 8–19.30 och söndag klockan 8–17.

Bussarna till Lidingöloppet ska därmed komma fram smidigare.

18 extrainsatta gratisbussar går mellan Ropsten och Lidingövallen på fredag klockan 12–22, lördag klockan 8–21.30 och söndag klockan 8–17. Målet är att bussarna ska gå varannan minut.

Kollektivtrafiken i övrigt går som vanligt.