Ronnie vägrar SL – cyklar 16 mil i veckan

Ronnie Perssons nobbar SL och elcyklar fyra mil varje arbetsdag.
Ronnie Perssons nobbar SL och elcyklar fyra mil varje arbetsdag.
Ronnie Persson tröttnade på evighetslånga köer och pendeltågsförseningar. Nu tar han elcykeln till lärarjobbet i Kungsängen, varje dag.

– Jag cyklar minst 16 mil i veckan.

Ronnie Persson har ogillat SL så länge han kan minnas. Efter år av stillastående pendeltåg och överfulla vagnar tog han beslutet – han skulle cykla de två milen mellan bostaden i Hässelby och jobbet som filosofi- och historielärare i Kungsängen.

– Jag gillar tanken med kollektivtrafik. Men systemet har fallerat. SL har lagt för mycket fokus på att straffa de som inte betalar och gjort alldeles för lite för att förbättra för resenärerna, säger Ronnie Persson.

Det som fick bägaren att rinna över var SD:s uppmärksammade reklamkampanj i tunnelbanan. I augusti köpte Ronnie en elcykel. Sedan dess är cykeln hans enda färdmedel.

– Jag cyklar nästan överallt. När jag ska åka till stan med min dotter hänger jag på en extracykel. Vi tar cykeln till museum, läkarbesök och svamputflykter.

Hans resa mellan hemmet och jobbet tar omkring en timme på elcykel.

– Om jag åker med SL kan det ta en timme och 45 minuter.

Att cykelpendla på vinterhalvåret är inte problemfritt. Varma kläder och dubbdäck är A och O.

– Jag har dubbla långkalsonger, vindtät jacka och en mössa som täcker halva ansiktet. Ullstrumpor är också viktigt, säger han.

Ibland spelar det ingen roll. När Trafikverket eller kommunen glömt att ploga fastnar han i snön och måste leda cykeln.

– Man måste ligga på för att få saker gjorda. Jag vet inte hur många gånger jag ringt till olika myndigheter för att få dem att ploga cykelbanorna. På sommaren tar det 50 minuter att cykla, på vintern kan det ta en och en halv timme.

Elcykeln ökar i popularitet i hela världen. I Tyskland och Nederländerna tror man att cykeln kan konkurrera ut bilarna i stortstäderna. I Sverige har försäljningen mångdubblats på några år.

Mellan 2014 och 2015 såldes omkring 30 000 elcyklar, flest i Stockholmsområdet.

– Den största köpargruppen är pendlare som har lite längre till jobbet, mellan 2-3 mil. De är miljövänliga och vill ha lite extrahjälp i uppförsbackarna, säger Joakim Stenberg, vd för branschorganisationen Cykelbranschen.

Rickard Envall, butikschef på Järfälla cykel- och motorcenter, har sålt elcyklar i fem år.

– Vi säljer kanske tio cyklar per år. De är inga stora volymer, men jag tror att det kommer att öka. De som köper pendlar till jobbet och väljer elcykel i stället för en andra bil, säger han.

Ronnie Persson har bestämt sig. Det krävs mycket för att han ska återvända till kollektivtrafiken.

– Så länge det går fortare att cykla än att ta pendeltåget så lär jag fortsätta.

Fakta

Sju av tio pendlar till jobbet

Förra året pendlade 8 447 Upplands-Brobor till jobbet. Det utgör 69 procent av befolkningen.

Runt 3 800 Upplands-Brobor åker den fyra mil långa resan in till Stockholm. Knappt 1 400 pendlar till Järfälla.

Pendlarna har ökat med 595 personer på fem år. Trots det har få förändringar skett på Bålstalinjen.

Förra året kom ett genombrott, då Bro fick sju extra avgångar under rusningstrafik.

Källa: SCB

FÖRSENINGARNA OCH TÅGSTOPPEN FORTSÄTTER

Förseningar och stopp i tågtrafiken fortsätter att ställa till det för pendlarna i Upplands-Bro. Under hösten var mer än var tionde pendeltåg försenat på Bålstalinjen.

Överfulla tåg, slitna rälsar och inställda avgångar. 2015 var ett struligt år för Upplands-Bros pendlare.

I maj skrev Mitt i om att antalet stillastående pendeltåg ökat med 150 procent på bara ett år. Under perioden januari till april stod tågen på Bålstalinjen stilla i 638 timmar, en ökning med 150 procent jämfört med samma period året innan. Förseningarna motsvarar 5,5 timmars försening – varje dag.

Enligt färsk statistik från SL var mer än var tionde pendeltåg till Upplands-Bro försenat med mer än tre minuter under hösten 2015. Värst var förseningarna i november, då var 14 procent av alla avgångar försenade mer än tre minuter. Statistiken visar inte inställda avgångar.

Samtidigt blir pendlarna fler för varje år. På fem år har de pendlande Upplands-Broborna ökat med 595 personer. Flera vittnar om trängsel på pendeltågen och struliga extrabussar.

– När jag ska åka hem är det nästan alltid fullt. Det är först i Jakobsberg som jag kan hitta en sittplats. Ibland måste folk stå kvar på perrongen eftersom det är så trångt i vagnarna, sa 16-åriga Dana Currie i en intervju med Mitt i december.

Förutom förseningar och trängsel fick pendlarna stå ut med en rad avstängningar i fjol till följd av bygget av Mälarbanan. Och trafikstoppen fortsätter under 2016. Under 14 dagar i april och maj ställs trafiken in under sena kvällar och nätter. På söndagsmorgnar under perioden 10 januari till 4 december ställs all trafik mellan Sundbyberg och Bålsta in.

– 2016 riskerar att bli ett ansträngt år med tanke på alla arbeten på järnvägen. När det gäller planerade avstängningar informerar vi alltid våra resenärer på sl.se eller via anslag på pendeltåg- och busstationer. Förhoppningsvis ska det inte behöva gå så långt att folk väljer bort oss, säger Bengt Stenberg på SL:s presstjänst.