Ropsten kan få ny stombusslinje

Cirka 10 minuter kortare restid mellan Ropsten och Solna. Det kan bli ett av resultaten av de nya stombusslinjerna som planeras runt Stockholm.

I dag passerar majoriteten av kollektivtrafiken i Stockholm T-centralen. Den som vill åka mellan två förorter som ligger relativt nära varandra får ofta en lång resa med byte i stan. Men hopp finns om bättring.

Nu föreslår nämligen landstingets trafikförvaltning nya så kallade stombusslinjer som ska binda ihop Stockholm i ett nät och skapa snabbare förbindelser mellan ytterområdena.

– Vi reser mycket ändå och då behöver vi inte onödiga resor, säger Christer G Wennerholm (M), som är trafiklandstingsråd.

Han är positiv till idéerna, även om han betonar att förslaget fortfarande är just ett förslag.

I februari ska landstingspolitikerna bestämma om tjänstemännen ska fortsätta utreda frågan.

Om förslaget till slut genomförs införs stombusslinjerna förmodligen i etapper. En av de första kan bli en linje från Ropsten till Vällingby via Sundbyberg, Solna och Hagastan, berättar Christer G Wennerholm.

– Hela det här området växer kraftigt. Att skapa en tvärförbindelse mellan öst och väst är mycket intressant, säger han.

Med de nya bussarna skulle restiderna mellan platser utanför centrum i flera fall minska med 7–10 minuter, enligt rapporten.

Antalet byten skulle också bli färre vilket minskar totaltiden ännu mer. Bussarna skulle också få särskilda filer för att undvika köer i rusningstrafik.

Förutom linjen mellan Vällingby och Ropsten nämns tio möjliga linjer i förslaget. Bland annat en mellan Ekerö och Danderyd via Bromma samt en buss mellan Vällingby och Danderyd via Kista.

– Det är sedan upp till politikerna vilka linjer vi vill ha som stombusslinjer. Det här är ett maxat alternativ, säger Christer G Wennerholm.