Rösjöskolans rasistiska läxa blev riksnyhet

Ahmed Osmans 11-årige son fick en läxa som gick ut på att böja n-ordet.
Ahmed Osmans 11-årige son fick en läxa som gick ut på att böja n-ordet.
Glosläxan med n-ordet som delades ut på Rösjöskolan i tisdags blev en riksnyhet, och händelsen har bland annat fördömts av civilminister Ardalan Shekarabi (S).
– Det är bra att det har fått stor uppmärksamhet, men det är viktigt att komma ihåg att det här inte bara är en enskild incident, säger föräldern Ahmed Osman.

Under veckan har de flesta större medier i Sverige rapporterat om glosläxan på Rösjöskolan.

En av de som fördömde händelsen var civilminister Ardalan Shekarabi (S).

”Ordet hör till historiens skräphög och bör stanna där. Att en lärare och rektor inte begriper det gör mig orolig!”, skrev han på Twitter i veckan.

Föräldern Ahmed Osman, som var en av de som slog larm, ser positivt på uppmärksamheten. Han har också gjort en anmälan till Diskrimineringsmannen, DO.

– Det är bra att det har fått stor uppmärksamhet i media, men det är viktigt att komma ihåg att det inte är en enskild incident utan ett problem som finns i hela Sverige, säger han.

En snabb sökning på Google visar att samma, eller ett snarlikt, undervisningsmaterial dyker upp med jämna mellanrum runt om i landet. Karlshamn 2011, Göteborg 2012 och Stockholm 2015 är några exempel.

Fram till 1991 hade Skolverket ansvar för att granska innehållet i läromedel, men idag ligger det ansvaret på varje huvudman – det vill säga den aktuella kommunen eller friskolan.

Däremot kan enskilda händelser granskas av Skolinspektionen.

– Läromedel ingår i den totala skolmiljön. Via anmälningar kan Skolinspektionen hantera sådana frågor. Men då handlar det om en bedömning från fall till fall, säger Mattias Ludvigsson, undervisningsråd på Skolverket.

Sollentuna kommun tog tidigare i veckan kontakt med DO för att få en bild av rättsläget. När Mitt i når myndigheten har de ännu inte tagit beslut om någon utredning av händelsen på Rösjöskolan, men Clas Lundstedt, pressansvarig på DO, svarar på generella frågor.

Hur definieras trakasserier som en form av diskriminering?

– Det är ett uppträdande som kränker någons värdighet och har koppling till någon av de sju diskrimineringsgrunderna, där etnisk tillhörighet ingår, förklarar han.

Vad kan det bli för konsekvenser?

– Om en domstol kommer fram till att en lärare har diskriminerat en elev kan domstolen döma ut en diskrimineringsersättning, som är en form av skadestånd, till eleven, säger Clas Lundstedt.