Roslagsbanan blir tillgänglig för alla

Så här ser de moderna vagnarna ut.
Så här ser de moderna vagnarna ut.
500 miljoner kronor satsar SL på att ge vagnarna på Roslagsbanan en rejäl ansiktslyftning.

Redan nu rullar två tillgänglighetsanpassade vagnar.

Kanske är du en av dem som har fått åka med någon av de två nyupprustade vagnar som sedan ett par veckor rullar på Roslagsbanan?

Då har du fått en försmak av hur alla vagnar kommer att se ut 2017 då banans samtliga 101 vagnar har fått en ordentlig uppfräschning.

– Med det vi gör nu är Roslagsbanan på gång att bli en väldigt modern järnväg, säger Jesper Pettersson, informatör på SL.

Vagnarna blir ljusare, får ett nytt informations- system där nästa station anges både på en ljusskylt och via en inspelad röst.

Stolarna får ett nytt tyg, designat av Lasse Åberg.

– Det kommer att se ut litet mer som på pendeltågen, säger Jesper Pettersson.

En viktig del i projektet är att 32 vagnar kommer att tillgänglighetsanpassas. Golvet i dessa kommer att vara lägre så att man kan gå eller rulla in med rullstol eller barnvagn utan höjdskillnad. Det är den första tillgänglighetsanpassningen sedan Roslagsbanan togs i bruk 1885, för 127 år sedan.

– Det är ett svårt och komplext system, byggt för så länge sedan då man hade andra tankar och krav på tillgänglighet, säger Jesper Pettersson.

Allt som allt kommer upprustningen av de 101 vagnarna att kosta 500 miljoner kronor. Alla vagnar beräknas vara klara 2017 men upprustningen är redan i full gång. Fem till sex vagnar kommer hela tiden att befinna sig i Malmö där de byggs om. Något som resenärerna redan nu märker.

– Det är många som klagar på trängsel i rusningstrafiken. Det är väldigt tråkigt men också väldigt svårt att göra någonting åt, säger Lars-Henrik Larsson, trafikchef på Roslagståg.