ANNONS

Klart: Roslagsbanan till centralen – sex år tidigare än planerat

Förlängningen av Roslagsbanan.
"En riktig framtidssatsning" – så beskriver trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M), tredje f v, förlängningen av Roslagsbanan.
Roslagsbanan ska förlängas till Stockholms central – och bygget kommer att börja sex år tidigare än planerat.
– Det här är en riktig framtidssatsning som innebär att Roslagsbanan kommer kunna möta upp övrig kollektivtrafik, sa regionrådet Kristoffer Tamsons (M) på en presskonferens på måndagen.
ANNONS

De senaste veckorna har det kommit besked om att två av de stora infrastrukturprojekten i Sverigeförhandlingen ska dra igång tidigare än planerat: Spårväg Syd och tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö.

Nu står det klart att även Roslagsbanans förlängning till Stockholms central kommer att snabbas upp.

Byggstart blir redan nästa år – istället för 2026 som planerat.

Det meddelade Region Stockholm och representanter från Stockholms stad, Täby, Vallentuna och Österåker under en presskonferens på måndag klockan 11.

– Det här är en riktig framtidssatsning som innebär att Roslagsbanan kommer kunna möta upp övrig kollektivtrafik, sa regionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Pressträff för avtal om utbyggnad av Roslagsbanan. Avtalet skrivs på. Kristoffer Tamsons (M). Foto: Hanna Lilja

Glädje i kommunerna

Beskedet välkomnas av de berörda kommunerna.

– Det är en glädjens dag. Roslagsbanan är en pulsåder för Vallentunaborna. Det här tidigareläggandet kommer att underlätta vardagspusslet och binda ihop regionen ytterligare, säger Parisa Liljestrand (M), kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna.

ANNONS

Roslagsbanan är en pulsåder för Vallentunaborna

Parisa Liljestrand (M)

Mikaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåker, använder samma bildspråk när hon uttrycker sin glädje.

– Roslagsbanan är en aorta. Det här innebär att man kommer att nå en större arbetsmarknad på kortare tid.

Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåker och Erik Andersson (M) dito i Täby. Foto: Hanna Lilja

Ett villkor för den tidigare byggstarten är att parterna ska betala förskott. Tillsammans ska Region Stockholm, Täby, Vallentuna, Österåker och Stockholms stad förskottera 642 miljoner kronor.

Texten uppdateras.

Fakta

Så många bostäder lovar kommunerna att bygga

En del av Sverigeförhandlingen bygger på att kommunerna utlovar nya bostäder för att få del av utbyggd infrastruktur. I förhandlingen om Roslagsbanans förlängning till Stockholms central åtog sig kommunerna att bygga följande antal bostäder:

  • Täby: 16 200
  • Vallentuna: 5 600
  • Österåker: 7 020
  • Stockholm: 500
Källa: Sverigeförhandlingen
Fakta

Miljardpaket ska knyta ihop pendlarnätet

Sverigeförhandlingen om kollektivtrafiken är grundplåten när Region Stockholm och berörda kommuner, Stockholm, Huddinge, Täby, Vallentuna och Österåker träffas i mitten av februari för att diskutera en tidigareläggning av kollektivtrafiksatsningarna i länet.

Kommunerna måste ställa upp med finansieringen och förskottera miljardutgifterna samt tidigarelägga planerade bostadsprojekt för att ge den nya kollektivtrafiken resenärsunderlag, enligt Region Stockholm.

Roslagsbanans förlängning till T-centralen via Odenplan

Kostnad: 7,1 miljarder

Projektstart: 2020

Klart: ingen prognos

 

Nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Årsta

Kostnad: 12,6 miljarder

Projektstart: 2021 istället för 2022

Klart: Ingen prognos

 

Spårväg syd från Älvsjö till Flemingsberg via Kungens kurva

Kostnad: 4,2 miljarder

Projektstart: 2020 istället för 2024

Klart: cirka år 2030