Roslagsvatten om informationsmissen: ”Beklagligt”

Kommentarerna i Mitt i Vallentunasteget facebookgrupp var kritiska.
Kommentarerna i Mitt i Vallentunasteget facebookgrupp var kritiska.
Roslagsvatten lyckades inte nå ut till Vallentunaborna efter vattenläckan i lördags kväll. Rekommendationen om att koka dricksvattnet gick bara ut på hemsidan. Inte förrän ett halvt dygn efter att läckan upptäckts skickades ett sms ut och det nådde inte alla kunder.
Här svarar de på kritiken om vad som gick fel.

Klockan var 22.00 på lördagskvällen när Norrvattens driftcentral såg att något inte var som det ska.

– Ungefär en kvart senare hade vi en första kontakt med Roslagsvatten och då hade de redan hunnit få information från allmänheten som ringt in om att det var dåligt tryck i ledningarna, säger Norrvattens kommunikationsansvarige Johan Krüger.

Sms är rutin

Först 23.55 på lördagskvällen gick Roslagsvattens ut med sin uppmaning på hemsidan om att Vallentunaborna nu behövde koka sitt dricksvatten för att ta död på eventuella bakterier.

När det sker störningar på vattennätet ska det enligt rutinerna skickas sms till kunderna. Men inte förrän klockan 10.10 på söndag förmiddag fick Roslagsvatten iväg ett sms som berättade om läckan och uppmanade Vallentunaborna att koka sitt dricksvatten. Då hade det gått ett halvt dygn sedan läckan upptäcktes. Inslaget i P4 Stockholm sändes klockan 11.50 samma dag.

Info på hemsidan

– VI gick ju ut med information på vår hemsida när läckan inträffat och sedan uppdaterade vi den, säger Roslagsvattens kommunikationsstrateg Charlotte Periasamy. Och i dag har vi uppdaterat sidan. Vi har också gått ut på Facebook. Men det gick av någon anledning inte ut något sms på lördagen. Det är beklagligt eftersom det är bästa sättet. Men vi kontaktade Sveriges Radio så vi fick ut informationen den vägen.

Alla får inte sms

Det är inte alla kunder som får sms. Man måste antingen ha anmält sig på Roslagsvattens hemsida eller registrera sig för det när man tecknar nytt mobilabonnemang.

– Har man bott länge på sin adress och inte registrerat hos sin telefonoperatör kan det vara så att man inte är registrerad hos oss. Då kan man ringa vår kundtjänst så hjälper vi till.

Skulle ni vilja ha möjlighet att skicka ut sms till alla kunder?

– Det får vi ju utreda. Men det är väldigt många som är anslutna. Och det finns också en del kunder som bara har 08-nummer.

Kommer ni att utvärdera hur ni skött informationen i efterhand?

– Absolut. Och här har vi redan sett att det finns brister.

Det dröjde ett halvt dygn innan sms skickades ut. Ska inte ni som jobbar med kommunikation vara redo dygnet runt vid händelser som den här?

– Nej, vi på press har inte den beredskapen. Men beredskapsledningen når man alltid och att gå ut med information ligger på vår beredskapsledare. Så ser vår rutin ut. Nu ser vi över den rutinen. Det har alltid varit så, det har aldrig varit något problem.

Men nu blev det problem?

– Ja. Det var undantaget som bekräftade regeln.

Fakta

Så reagerar Vallentunaborna på informationen

Reaktioner i Mitt i Vallentunas Facebook-grupp när vi berättade om läckan tidigt i söndags morse.
”Kom ingen sms varning. Jag är jättearg då jag hunnit ge min bebis av vattnet och druckit kaffe hela morgonen.”

”Ja nu har jag redan druckit av vattnet efter morgonens träning.”

”Ja, vi borde fått info nån annan väg än Facebook. Alla kanske inte har fb, och de som har kanske inte tittar där det första de gör, eller är med i rätt grupp.”

”Jag har inte heller fått nån varning. Såg det för att en vän hade delat det här på fb. Inte heller mina barn har fått sms och samtliga nummer finns registrerade.”

Källa: Kommentarsfältet i Mitt i Vallentunas FB-sida