Min lokala hjälte

Roslagsvatten skaffar PR-hjälp

Roslagsvatten vill få bättre image hos invånarna.

Därför är man på jakt efter en reklambyrå som ska hjälpa till med marknadsföring de närmsta åren.

Polisen utreder fortfarande det miljöfarliga kväveutsläpp som Roslagsvatten orsakade mellan 2010 och 2012, då bolaget misstänks ha släppt ut minst 40 ton för mycket övergödande kväve i Österåker.

Händelsen, som Lokaltidningen Mitt i skrev om i februari, ledde till att en anställd fick sluta på Roslagsvatten.

Samtidigt ska inte ledningen ha vetat om att företaget begick något fel, utan trodde att Roslagsvatten följde sina tillstånd.

Erik Norgren, bolagets kommunikatör, säger att miljöutsläppet påverkat före­taget.

– Det är aldrig bra att göra fel. På något sätt skadar det anseendet, säger han.

Men det är inte därför som Roslagsvatten nu är på jakt efter en kommunikationsbyrå som de vill anlita.

– Vi vill ha hjälp med vår strategiska och dagliga kommunikation. Vi jobbar med en reklambyrå i dag, men har ingen fast byrå, säger Erik Norgren.

Just nu pågår en upphandling. Avtalet ska gälla 2014–2017. Med en fast reklambyrå skulle bolagets image utåt kunna förbättras, samtidigt som företaget kan bli bättre på att kommunicera med invånarna.

– Det handlar om kommunikation utåt, om att skapa betendeförändringar för en mer miljövänlig avfallshantering, till exempel att inte spola ner sådant i toaletten som inte ska spolas ner, säger Erik Norgren.

Roslagsvatten sköter sophanteringen och har hand om vattnet i Österåker och Vaxholm.

I Vallentuna sköter bolaget vattenfrågor.

Fakta

Driver 20 reningsverk

Roslagsvatten ägs av kommunerna Österåker, Vaxholm, Vallentuna och Knivsta.

Företaget driver 20 reningsverk.

I våras drabbades bolagets kunder i Österåker och Brottby av en vattenläcka då invånarna fick koka vattnet för att kunna dricka det.

Invånare klagade på informationsbrist från företagets sida under vattenläckan.