ANNONS

Rulltrappan har stått stilla 29 gånger på tre år

rulltrappahuddinge
Lena Brorsson vid rulltrappan vid Huddinge station.
Gunnevi Wahlstedt, Huddinge station.
Gunnevi Wahlstedt, Huddinge station.
Rulltrappan vid Huddinge station har stått stilla 29 gånger på snart 3 år.
– Rulltrappor är lite dumma i huvudet, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.
ANNONS

Rulltrappan vid Huddinge station har stått stilla sedan i mitten av januari, vilket Mitt i nyligen skrev om. Då sade SL att rulltrappan kan lagas tidigast vecka 9, då nya reservdelar levereras från fabriken.

Vid en närmare titt på SL:s statistik visar det sig att rulltrappan har stått stilla 29 gånger sedan maj 2016, som är så långt bak som SL:s nuvarande databas sträcker sig.

Flest fel förra året

Detta trots att rulltrappan är förhållandevis ny, den togs i drift oktober 2015.

De allra flesta felen – 18 stycken – inträffade förra året.

Nästan hälften av alla gånger har rulltrappan lagats samma dag.

Men flera gånger har den stått stilla längre än så.

ANNONS

Gunnevi Wahlstedt, rulltrappa Huddinge station.

Gunnevi Wahlstedt vid rulltrappan vid Huddinge station.

– Det är förfärligt, även om det är hiss som gäller för mig med rullator. Hissen kan också stanna. Man måste vara ute i väldigt god tid för att hinna till läkarbesök. Jag besöker ofta Huddinge sjukhus, säger Gunnevi Wahlstedt, 78 år.

En till resenär som tycker att 30 gånger är mycket är Huddingebon Lena Brorsson.

– Nu är den trasig igen, så känns det. Det är sorgligt, för det gäller att hissen fungerar, säger Lena Brorsson.

”Rulltrappor är dumma”

Men Claes Keisu, pressansvarig på SL, säger att 30 gånger på snart tre år inte är ovanligt mycket.

Normalt att rulltrappor stannar en del.

Claes Keisu

– Nej, det är inte särskilt många stopp. Det är normalt att rulltrappor stannar en del. Rulltrappor är lite dumma i huvudet. De vet inte om det är grus eller skosnören som fastnar, och då stannar den. Den här tiden på året ställer gruset till med mycket, säger Claes Keisu.

rulltrappa Huddinge station.

Så ni har ingen plan för hur den ska fungera bättre framöver?

– Nej, vi åker dit och fixar det som behöver fixas. Så är det tyvärr, säger han.

Enligt Claes Keisu är det svårt för SL att ha reservdelar på lager, eftersom rulltrapporna är byggda just för den plats där de sitter.

Under sportlovet räknar SL alla fall med att den reservdel som behövs den här gången anländer från fabriken, för att sedan kunna monteras på rulltrappan.