Rulltrappor kan inte lagas före årsskiftet

Tony Westin
Tony Westin måste gå 77 trappsteg varje dag när rulltrapporna står stilla.
Flera av rulltrapporna i pendeltågsstationerna på Stockholms city och Odenplan kommer fortsatt att stå still.
Det saknas delar som inte ännu tillverkats och reparation kan dröja ända fram till efter årsskiftet.

Merparten av rulltrapporna som gick sönder i somras är nu igång på Stockholm citys och Odenplans pendeltågsstationer.

Tio av 44 är just nu ur drift på Stockholm city och på Odenplan står fortfarande fyra av 21 rulltrappor still.

Inom de närmsta veckorna beräknas ytterligare fyra tas i drift på stationerna. Men reparationen av totalt tio rulltrappor – åtta på Stockholm city och två på Odenplan – kommer att fortsätta dröja.

Avstängd rulltrappa vid Odenplan.

Lagning möjlig först efter årsskiftet

Det saknas delar hos leverantören Otis och enligt SL kan reparationer troligen genomföras först efter årsskiftet. En framflyttning från den senaste prognosen som gav förhoppningar om att alla trappor skulle rulla i oktober.

– De måste först tillverkas på fabriken, kontrolleras och godkännas för att sen monteras och testköras. Något som tyvärr tar lång tid, säger Claes Keisu, kommunikatör på SL.

Ingen ska behöva gå upp

En ljusglimt är däremot att de rulltrappor som är och kommer vara i drift under hösten gör att inga resenärer längre måste ta sig upp för egen maskin från pendelspåren.

Tidigare stod alla 16 rulltrappor från Stockholm citys totalt fyra spår upp till det centrala mellanplanet stilla. Men reparationer den senaste tiden har gjort att snart hälften av dem kommer vara igång.

Tony Westin

Tony Westin går 77 trappsteg varje dag när rulltrapporna står stilla. ”Jag förstår inte att det ska ta så lång tid att laga” säger han andfått.

På Odenplan har samtliga tre rulltrappor från tunnelbanans plattform ner till pendelstationen varit ur bruk. Men även där väntas en av dem rulla inom en till två veckor.

– Tidigare har reparatörerna bara kunnat jobba på natten. Men i och med att vi fått igång fler har de även jobbat dagtid, vilket snabbat på processen, säger Claes Keisu.

Extern haverirapport på gång

Exakt varför och hur de endast ett år gamla rulltrapporna gick sönder är ännu oklart.

SL inväntar en haverirapport från en utomstående aktör, men det finns inga klara uppgifter om när den kan vara färdig.

– Tidigast en bit in i oktober kan jag tänka mig, säger Claes Keisu.