Rulltrappshaveriet helt fixat först i maj

Utredningen efter rulltrappshaveriet i pendeltågsstationerna Stockholm city och Odenplan är nu klar
Bilder på trasiga och undermåliga delar som låg bakom haveriet i somras.
Komponenten fanns i 19 rulltrappor – fler allvarliga olyckor hade kunnat inträffa. Nu byts den ut och först i maj väntas samtliga rulltrappor vid stationerna Stockholm city och Odenplan vara igång.

Det var den 9 juli 2018 som en rulltrappa i station Stockholm city löpte amok och började rulla bakåt, full med folk. Ingen person blev dock allvarligt skadad.

Och fler rulltrappor kunde ha havererat på liknande sätt. Av de 71 rulltrapporna i de nya stationerna har 19 samma komponentfel, enligt den haveriutredning som SL tillsatt och vars rapport nu presenterats.

Det är den så kallade splinekopplingen som är den felande länken.

Samtliga rulltrappor stängdes efter olyckan, och även stationerna hölls stängda några dagar.

– Haveriutredningen visar att det var rätt av oss att stänga rulltrapporna och sätta säkerheten främst, säger Caroline Ottosson, SL:s VD.

Leverantören Otis har tagit på sig ansvaret för felen.

– Slitaget har varit onormalt, komponenten ska hålla hela rulltrappans livslängd som är 30 år, säger Ottosson.

SL om rulltrappshaveriet sommaren 2018

Här sitter SL:s ledning under den felande länken: splinekopplingen. Foto: Ingrid Johansson.

Får fortsätta trampa

Nio av de 19 rulltrapporna är nu reparerade och igång. Men resenärerna kan få räkna med att gå i trappor ändra fram till sommaren.

För reparationen är inte slutgiltig. Otis har tagit fram en helt ny splinekoppling, som ännu så länge installerats i fyra rulltrappor, och som så småningom ska monteras i alla 19. I slutet av mars beräknas arbetet vara klart.

Dessutom ska de 19 rulltrapporna få en extra broms, något som även installeras på ytterligare 46 rulltrappor. Det arbetet beräknas vara klart i maj.

Håller inne med betalning

Att stationerna Odenplan och Stockholm city fick stängas näranog på årsdagen efter invigningen var förstås ett bakslag för SL.

De har beställt och betalat Trafikverket för stationerna. Men de håller inne med en del av betalningen. Det finns en del kvalitetsbrister menar de, plus att SL fått extra kostnader i samband med stängda rulltrappor och stationer.

– Det handlar om 180 miljoner kronor som inte är slutreglerade, säger Caroline Ottosson.