Efter rulltrappshaveriet – SL ska kräva leverantör på miljoner

Claes Keisu, presstalesperson på SL om rulltrapporna på spårväg city
SL ska kräva Otis på pengar.
Trasiga rulltrappor stökar fortfarande till det i nya Stockholms City och Odenplan. SL säger att Trafikverket, som beställde rulltrapporna, gjorde fel från början. Nu ska SL kräva leverantören Otis på pengar.
– Det kommer att bli åtskilliga miljoner, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

Många tror att det är SL som byggt och beställt de undermåliga rulltrapporna i Stockholms City och Odenplan.

Det stör SL:s presskommunikatör Claes Keisu.

– Jag brukar skämtsamt säga att folk älskar att hata SL. Vi får skit för allt vi gör.

Trafikverkets miss

Men det var Trafikverket som byggde stationerna och beställde rulltrapporna. SL hade en rad önskemål under upphandlingen för att de skulle hålla rätt standard, vilket P4 Stockholm rapporterat om.

– Men redan när vi tog över stationerna 2017 förstod vi att rulltrapporna inte uppfyllde våra krav. Vi har därför hållit inne med 180 miljoner i slutbetalning till Trafikverket.

Pengar som fortfarande inte betalats ut.

Ständiga små fel

Rulltrapporna som beställdes av bolaget Otis orsakade en rad småfel som krävde ständigt underhåll – till skillnad från SL:s övriga 500 rulltrappor.

– Det är avsevärt mycket mera fel än det borde vara, med tanke på att de är nya. Det är handledare som spårar ur och sensorer i trapporna som visar fel och orsakar stopp. Så är det fortfarande.

Rulltrappan löpte amok

Förra sommaren spårade det ur fullständigt när en koppling mellan mellan motor och drivlina gick av. Människor flög när rulltrappan började rulla bakåt.

Ingen skadades allvarligt men den klena kopplingen fanns i alla nya rulltrappor. SL valde att stänga av och Otis fick byta ut delar mot mer stryktåliga komponenter – utöver nya kopplingar satte man in nya tillsatsbromsar.

Ett arbete som fortfarande inte är helt klart.

Kostnaderna drog iväg för SL

Kostnaderna drog iväg för SL. Extra personal behövde kallas in för att leda resenärer. Stationerna fick heller inte fyllas med för många resenärer på grund av utrymningsskäl – det krävdes att personal övervakade stationerna via kameror.

– Det finns en hel del pengar kopplade till konsekvenserna av rulltrappshaveriet. Kostnader som vi anser att Otis bör stå för.

Exakt hur mycket pengar det kan bli tal om är inte klart. Under måndagen stod fyra rulltrappor stilla och SL räknar även med större underhållsbehov i framtiden.

Det lär inte vara en billig faktura som SL ska skicka.

– Det kommer bli åtskilliga miljoner, säger Claes Keisu.