Runbylärare kan få pris för digitalt arbete

Med hjälp av en greenscreen hamnar Therese och eleverna i London på lektionen.
Med hjälp av en greenscreen hamnar Therese och eleverna i London på lektionen.
Med quiz och film varieras lektionerna och tack vare en greenscreen kommer hela världen in i klassrummet. Nu har Therese Öberg på Runby skola nominerats till Guldäpplet för sitt arbete med digitala hjälpmedel.

Therese Öberg är lärare på Runby skola och har nominerats till priset Guldäpplet för sitt arbeta med att främja digitala hjälpmedel i undervisningen.

– Det är jättekul, jag blev verkligen jätteglad, säger Therese Öberg.

Del av ett forskningprojekt

Hon nomineras för att hon vågar testa nytt och hänger med i utvecklingen: både vad gäller pedagogik och digitalisering.

– Therese är väldigt vetgirig och prestigelös. Hon tycker om att lära sig nya saker och har alltid elevernas bästa i fokus, säger Gabriella Brundin, rektor på Runby skola.

Skola fick svar på ballongpost – efter nio år

 

Den senaste åren har Runby skola varit del att ett forskningsprojekt som jobbat med digitalt lärande. En årskurs har fått tillgång till surfplattor och digitala läromedel i plattorna.

– När vi blev en del av det här projektet tänkte jag att jag går all in. Jag har använt det mycket och jobbat digitalt med undervisningen.

Jorden runt i klassrummet

Eleverna för göra individuella övningar i plattan och gruppövningar med hela klassen på en interaktiv whiteboard. Undervisningen varieras med quiz och korta filmvisningar.

– Jag försöker göra det så naturligt som möjligt i undervisningen. Om eleverna ska redovisa på engelska får de låtsas vara i ett engelskspråkigt land.

Till fantasins hjälp har det målats en greenscreen i klassrummet. Där kan bilder och filmer projiceras så att det ser ut som att eleverna är någon helt annanstans.

Lärare sparar tid

Digitala läromedel har flera fördelar både för elever och lärare. Undervisningen blir mer lustfylld genom att den kan varieras på många sätt.

 

– Sen spar det tid för lärarna eftersom många av uppgifterna är självrättande.

Det är också lättare att anpassa undervisningen efter elevernas olika inlärningssätt. De flesta texter finns inlästa så att eleverna kan lyssna medan de läser.

Vinnaren utses i oktober

Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne en gång om året till en lärare. Stipendiaten får 25 000 kronor och ett äpple av glas med gulddetaljer.

– De som röstas fram är oftast lärare som är otroligt duktiga och lyser med sin närvaro. De röstas fram av kollegor, säger Peter Becker , ordförande Stiftelsen DIU och Guldäpplets jury.

Jury kommer nu att välja ut tre finalister på bokmässan och därefter presenteras en vinnare den 30 oktober på Skolforum.