”Rykten tar tid att få bort”

Pauliina Björkman har arbetat som rektor på Råbyskolan i två och ett halvt år.
Pauliina Björkman har arbetat som rektor på Råbyskolan i två och ett halvt år.
Mitt i Upplands-Bro artikel om läraromsättningen på Råbyskolan har väckt starka reaktioner under veckan.

Nu svarar rektorn Pauliina Björkman på kritiken.

En rörig organisation, fyra rektorsbyten på sex år och lärare som säger upp sig. Råbyskolan dras med ett dåligt rykte. Oförtjänt dåligt, enligt nuvarande rektorn Pauliina Björkman.

– Rykten tar tid att få bort. De elever som lämnar oss gör det med bra betyg och föräldrarna som är här på öppet hus är helt överlyckliga över det vi presenterar. Men det är inte alla som är intresserade av att höra vår berättelse i dag, säger hon.

När hon började som rektor för över två år sedan jobbade 23 lärare på skolan. Av dem är hälften kvar. Det innebär att de 20 lärare som sa upp sig de senaste två åren har cirkulerat på omkring tio tjänster.

– Vi ser att hälften slutade för att de fått jobb närmare hemmet eller behövde en ny utmaning. Det är ganska naturliga skäl. Andra hälften handlar om behörighet, lön eller arbetssituation. Det är sådant som händer på andra arbetsplatser också, säger Pauliina Björkman.

Hon tycker inte att läraromsättningen är ett stort problem.

– Hittills är det ingen som pratat alls om att det är många lärare som slutar, det är inget man tycker är jobbigt. Vi kan inte heller se att det haft någon påverkan på elevernas resultat.

Du menar att undervisningen inte har påverkats av att 20 lärare sagt upp sig?

– Vissa grupper har påverkats väldigt negativt, absolut. Barn är väldigt relationsinriktade och deras trygghet ligger i att träffa samma grupp lärare. I grupper där undervisningen påverkats negativt har vi satt in specialpedagogiskt stöd. Vi har också arbetat mycket med att göra interna lösningar, att ta in en lärare som är på plats i stället för att anställa en ny. Då slipper barnen möta nya ansikten hela tiden.

Varför sticker Råbyskolan ut, jämfört med andra skolor?

– Det är svårt att säga varför eftersom det inte finns en specifik faktor, som jag sa. Däremot har vi gjort en organisationsförändring. När man utökar i en tuff konkurrenssituation blir det väldigt svårt att få det stabilt. Nu tycker jag att vi landat i något väldigt bra.