S kampanjar för ökad busstrafik

Busslinje 177 hör till dem som i januari fick minskad turtäthet under morgnar och kvällar.
Busslinje 177 hör till dem som i januari fick minskad turtäthet under morgnar och kvällar.
I nästa vecka väntas landstinget besluta om att SL-kortet höjs till 830 kronor nästa år. Mot denna höjning och för en förbättrad busstrafik, driver Socialdemokraterna en kampanj.

Vid årsskiftet 2016/2017 höjs priset på SL:s månadskort från 790 till 830 kronor. Därefter ska priset på månadskorten gradvis höjas med 3,3 procent per år fram till 2019. 2018 kommer månadskortet kosta 857 kronor och 2019 landar priset på 885 kronor.

Även priserna på enstaka resor höjs vid årsskiftet. SL ska införa en enhetstaxa så att en enkelresa blir lika dyr oavsett hur långt man reser.

Det här ingår i den budget som landstingsalliansen har lagt fram till budgetfullmäktige den 14 juni som Mitt i tidigare har rapporterat om. Där lovar även alliansen att bygget av Tvärbanan till Kista startas 2017 och att Spårväg City förlängs till T-centralen.

I januari 2016 försämrades trafiken på 99 busslinjer i länet. Många av dessa berörda busslinjer trafikerar Brommaplan däribland 176, 177, 301, 302, 303, 305 och 309.

När nu priserna på SL-kortet ska höjas borde trafiken på dessa linjer återinföras, anser Socialdemokraterna i sin så kallade Rädda Bussen-kampanj. I onsdags var trafiklandstingsrådet Talla Alkurdi (S) på plats vid Brommaplan och pratade med resenärer.

– De indragna turerna har försämrat för väldigt många arbetspendlare. I vår skuggbudget föreslår vi att dessa turer återinförs. Det går att göra utan att priset på månadskortet höjs, säger Talla Alkurdi.

Socialdemokraterna bedömer att deras satsningar går att genomföra genom att man minskar SL:s kostnader för konsulter och ökar biljettintäkterna genom att satsa på att sälja fler företagsbiljetter.

Socialdemokraterna driver en kampanj mot sin egen politik, anser Claes Wersäll (M) pressekreterare.

– I förra årets budgetomröstning lyckades S tillsammans med SD förhindra prishöjningen av månadskortet. Det skapade ett hål i landstingets budget på 500 miljoner kronor som ledde till nedskärningar av busstrafiken. Socialdemokraterna vill minska antalet konsulter men samtidigt tillsätta kollektivtrafikutredningar som kräver just konsulter, säger han.

Vid årets budgetfullmäktige kommer MP att stödja alliansens förslag. En del av uppgörelsen är att det inte ska bli några politiskt initierade nedskärningar av kollektivtrafiken fram till 2019. Vad gäller busstrafiken lovar alliansen bland annat att direktbusstrafiken på Södertörn ska undantas från entreprenörens effektiviseringsförslag.