S säger nej till tåg var tionde minut

Nej till tiominuters­trafik på Roslags­banan.

Det är beskedet i Socialdemokraternas budgetförslag för landstinget.

– De sviker nordost, säger Leif Gripestam (M).

Socialdemokraterna vill skrota andra etappen av dubbelspårsutbyggnaden på Roslagsbanan. Det framgår av partiets budgetförslag som presenterades i landstinget i måndags. Därmed kan det heller inte bli någon tiominuterstrafik eller ny station i Arninge.

Erika Ullberg (S) är oppositionslandstingsråd. Hon anser att de satsningar som görs just nu på Roslagsbanan är bra och ska slutföras. Men utöver det vill hon inte investera mer i tåget.

– Det innebär att man frigör utrymme för att planera tunnelbana till Täby.

Hennes förslag är tunnelbana från Mörby centrum till Täby, och på sikt till Arninge. Så småningom ska linjen ansluta även till gul linje från Odenplan och Arenastaden, enligt Erika Ullberg.

Kommunstyrelsens ordförande i Täby, Leif Gripestam (M), anser dock att Socialdemokraterna sviker Täby och hela regionen.

Han menar att det inte finns tid att vänta på att en tunnelbana är på plats.

– Vill vi ha utökad kapacitet inom rimlig tid så måste nästa steg vara att utveckla Roslagsbanan.

Leif Gripestam understryker att planerna på tunnelbana dessutom finns med parallellt. Förhandlingarna påbörjas efter årsskiftet.

Som Lokaltidnignen Mitt i berättat tidigare vill Alliansen höja priset på SL-kortet med 100 kronor. Detta för att täcka ett underskott på nästan en miljard.

Sedan Sverigedemokraterna sagt nej, precis som de rödgröna, finns dock ingen majoritet för förslaget. Prishöjningen beräknades ge nya intäkter på ungefär 700 miljoner per år.

Fakta

Byggs ut för 8 miljarder

Roslagsbanans utbyggnad har en total budget på ungefär åtta miljarder kronor.

Återstående investeringar utgör ungefär 4,7 miljarder där 2,5 ska bekosta nya tåg.

Både Österskärs- och Kårstalinjen har redan dubbelspår på flera sträckor.

Kvar nu är bland annat sträckan mellan Roslags-Näsby och Visinge.

Källa: SL