Så blir framtidens Veddesta

Piia Andersson från Barkarby har besökt Veddesta köpcentrum allt mer sällan och var osäker på om blomsteraffären låg kvar - det gjorde den.
Piia Andersson från Barkarby har besökt Veddesta köpcentrum allt mer sällan och var osäker på om blomsteraffären låg kvar - det gjorde den.
Parallellt med utvecklingen i centrala Veddesta fortsätter planeringen av närliggande kvarter. Här planeras för ny bebyggelse i stadskvarter ovanpå en ny bussterminal i nära anslutning till pendeltågsstationen.
Parallellt med utvecklingen i centrala Veddesta fortsätter planeringen av närliggande kvarter. Här planeras för ny bebyggelse i stadskvarter ovanpå en ny bussterminal i nära anslutning till pendeltågsstationen.
Veddesta köpcentrum ska rivas för att ge plats åt en ny kvartersstad.

Samtidigt planeras fler bostäder ovanpå en ny bussterminal intill.

De närmsta åren kommer Veddesta att förändras radikalt.

Medan det är tätt mellan byggkranarna i Barkarby har utvecklingen gått betydligt långsammare hos grannen Veddesta. Men nu är förändringar på gång.

Det som i dag är ett industriområde med ett sömnigt köpcentrum ska i framtiden bli en stadsdel med tusentals bostäder och kvartersnära butiker.

Barkarbybon Piia Andersson har besökt Veddesta köpcenter allt mer sällan och hon välkomnar utvecklingen:

– Det är bra att det byggs. Det behövs fler bostäder. Köpcentrumet har inte varit särskilt bra på länge. I dag kom jag hit för att se om blomsteraffären låg kvar, säger hon.

Nyligen stod det klart att Veidekke köpt fastigheten och företaget har stora planer för framtiden.

– Ambitionen är ungefär 1 200 bostäder, medan bottenvåningarna kommer att innehålla butiker och kommersiell service, säger Mårten Othérus, på Veidekke Bostad.

Han säger att området är högintressant för nya bostäder. Anledningarna är flera:

* Närheten till Barkarbystaden och handelsplatsen.

* Den planerade tunnelbanan som ska öppna 2021.

* Utbyggnaden av Mälarbanan.

* Förbifart Stockholm som kommer att ansluta till Hjulsta och minska avståndet till södra Stockholm.

– Infrastruktur är väldigt viktigt för var människor vill bo, säger Mårten Othérus.

Planerna innebär att fastigheten, som också hyser Veddesta företagscentrum, så småningom kommer att rivas. Trots att de över 200 näringsidkarna tvingas flytta är Veddesta företagarförening positiva.

– Det är klart att en del blir oroliga, men det finns ingen anledning. Alla signaler jag har fått från de nya ägarna är positiva och jag tror att det här är bra för hela området, säger Eva Röste på företagarföreningen.

En del av butikerna kommer att flytta till Viksjö centrum, andra kommer att erbjudas att få stanna kvar och få nya lokaler när bygget är klart.

Intill köpcentret, närmast tågspåren, finns fler stora planer. Här tänker fastighetsägaren bygga bostäder ovanpå en framtida bussterminal. Kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad (S) är glad över utvecklingen.

– Vi har tagit fram ett program för hela Veddesta, men det är i södra delen som vi påbörjat den mer konkreta processen. Det är ett av de mer spännande områdena i Järfälla där vi kan få till en blandstad, säger han.

När nya Veddesta börjar ta form hoppas Claes Thunblad att gränserna mellan Järfällas stadsdelar kommer att suddas ut.

– Hela kärnan med Jakobsberg, Veddesta och Barkarbystaden kommer att läka ihop, säger han.

En av Veddesta centrums flitiga besökare är Monika Collstam från Viksjö. Trots att hon tror att det är bra att området utvecklas, tycker hon också att det är en smula sorgligt att Veddesta köpcentrum försvinner.

– Förut fanns här små mysiga restauranger och butiker. Det var lite mysigare och mer personligt än de stora kedjorna. Men en efter en har de försvunnit, säger hon.

Fakta

Så ser tidsplanen ut:

2013: Arbetet med att utveckla Veddesta inleds.

2015: Kommunen beslutar att det ska byggas nytt.

2017: Detaljplanen beräknas vara klar som tidigast.

2018: Möjlig byggstart för Veidekkes 1 200 bostäder.

2021: Tunnelbanan till Barkarby beräknas vara klar.

2026: Förbifart Stockholm planeras att öppnas.

Källa: Järfälla kommun, Veidekke, Trafikverket