Min lokala hjälte

Så blir nya Rinkeby

Stadsplaneraren Peter Lundevall i hörnet Rinkeby allé och Rinkebysvängen. Om stadsbyggnadskontorets nya förslag går igenom kommer det snart at se annorlunda ut här.
Stadsplaneraren Peter Lundevall i hörnet Rinkeby allé och Rinkebysvängen. Om stadsbyggnadskontorets nya förslag går igenom kommer det snart at se annorlunda ut här.
Så här kan nya Rinkeby allé komma att se ut. Bilar, cyklar och gående samsas på samma våningsplan.
Så här kan nya Rinkeby allé komma att se ut. Bilar, cyklar och gående samsas på samma våningsplan.
Rinkebysvängen och Rinkeby allé enligt stadsbyggnadskontorets förslag.
Rinkebysvängen och Rinkeby allé enligt stadsbyggnadskontorets förslag.
Rinkebysvängen och Rinkeby allé ska bli stadslika gator med 200 nya lägenheter. I alla fall om stadsbyggnadskontoret får som de vill. Bakom planerna, och många andra förändringar i Rinkeby, står stadsplaneraren Peter Lundevall.

Peter Lundevall är förmodligen Rinkebys största doldis. Under den timslånga promenaden genom stadsdelen en vanlig tisdagsförmiddag är det ingen som tar någon särskild notis om honom.

Men som arkitekt och stadsplanerare har Peter Lundevall lämnat ett desto tydligare avtryck. Rinkebyterassen på däcket över E18 och nya Rinkebystråket kommer till stor del från hans skrivbord, liksom Tensta allé och planerna för Risingeplan och Hyppingeplan.

Snart kan Rinkeby allé och Rinkebysvängen stå på tur. I dagarna släppte stadsbyggnadskontoret nya förslag på detaljplaner för gatorna.

– Här kommer det att bli två högre tornhus i åtta våningar. På den övre delen av parkeringsdäcket blir det en planterad gård, och därunder blir det fortsatt garage, säger Peter Lundevall och pekar mot Visbyringen.

Sammanlagt vill stadsbyggnadskontoret bygga fyra högre hus med åtta våningar längs Rinkeby allé. I hörnet mot Rinkebysvängen ska det bli ett niovåningshus, och både Rinkebysvängen och allén ska förtätas med femvåningshus.

Garage ska grävas ner, körbanor och gångbanor ska jämnas med varandra och gångtunnlar försvinna. I husens bottenvåningar ska det finnas butiker och restauranger, och portarna ska vändas mot gatan.

– Rinkeby kom till i början av 1970-talet, och då var stadsplanering närmast liktydigt med trafikplanering. Man tänkte sig att livet skulle ske på gårdarna, och det gör att husen kan sägas vända ryggen mot gatan. Det vill vi öppna upp genom att skapa nya entréer mot Rinkeby Allé, säger Peter Lundevall.

Nedanför korsningen mellan Rinkeby allé och Rinkebysvängen håller bron mot Nya Ursvik på att byggas. Tanken är att den som kommer till Rinkeby över bron ska kunna vandra genom ett stadslikt landskap hela vägen från Möllan till Rinkebyterassen, via torget.

– Det är första gången som Rinkeby får en gatuförbindelse direkt till en annan stadsdel. För att få ett levande gatuliv gäller det att gatan är attraktiv med butiker, gångbanor, alléträd med mera, säger Peter Lundevall.

Men vad säger de som bor här själva om att du ritar om deras livsmiljö?

– När vi för ett par år sedan presenterade den första strukturplanen för Rinkeby Allé för Rinkebyborna var det många positiva reaktioner. I andra områden, som till exempel Bromma, är man ofta mer skeptisk till förändringar, säger Peter Lundevall.

Han funderar ett tag över frågan om vad det annars har varit som dragit honom till projekten här i Rinkeby.

– Det är en klar utmaning. De här stadsdelarna har kvaliteter och samtidigt möjligheter att utvecklas. Lägenheterna är förhållandevis stora, välplanerade och billiga. De ligger nära både naturen och staden, säger han.

Finns det inte en risk för att alla nybyggen kommer att leda till hyreshöjningar och utflyttning?

– Den stora andelen befintliga bostäder finns ju kvar. Samtidigt vore det sorgesamt om man inte gav möjligheten att förnya. Ser vi möjligheter att genom stadsplanering lägga till kvaliteter och sätta igång en positiv utveckling är det viktigt att ta till vara sådana möjligheter, säger Peter Lundevall.

Hur ser du på din makt som stadsplanerare?

Ordet makt är inget som kommer till en. Men som stadsplanerare har man en möjlighet att påverka, säger Peter Lundevall.

Fakta

200 nya bostäder

Stadsbyggnadskontoret vill bygga 10-11 nya hus längs Rinkeby allé och Rinkebysvängen.

Totalt blir det cirka 200 nya hyresrätter.

Svenska bostäder är byggherre.

Beräknad kostnad är 124 miljoner kronor.

Detaljplanerna ligger på samråd till 22 januari.