Så fort kör ni – egentligen

Många kör för fort på olycksdrabbade Granhammarsvägen, visar Mitt i:s test. Om polisen hade gjort mätningen hade 71 av 100 bilister fått betala böter.
Många kör för fort på olycksdrabbade Granhammarsvägen, visar Mitt i:s test. Om polisen hade gjort mätningen hade 71 av 100 bilister fått betala böter.
På delar av Granhammarsvägen gäller 50 kilometer i timmen.

Men när Mitt i mätte hastigheten under en eftermiddag var det bara tre av tio som höll rätt hastighet.

Det är onsdag eftermiddag när Mitt i:s reporter ger sig ut med en hastighetsmätare på Granhammarsvägen i Kungsängen.

Några bilar svischar förbi i över 60 kilometer i timmen, men de flesta håller hastigheten.

När vi gömmer oss i de snåriga buskarna är det betydligt fler som fuskar. Under en halvtimme kör 70 av 100 bilar för fort.

Runt klockan 17, när det börjar mörkna, är det flera bilar som närmar sig 70-sträcket.

Om polisen hade gjort en mätning under samma period hade 71 bilister fått betala böter på mellan 2 000 – 2 800 kronor.

Osäkerheten på den olycksdrabbade Granhammarsvägen har väckt ilska bland Kungsängenbor i flera år. Förra året inträffade 11 olyckor på vägsträckan, fler än på nästan alla andra vägar i kommunen. Bara Enköpingsvägen har fler olyckor.

Mitt i har tidigare skrivit om hur boende i Brunna upplever att de tvingas gå i diket och springa över Granhammarsvägen för att inte bli påkörda.

”Hela sträckan som är dubbelfilig är som en racerbana – det gasas friskt på sträckan, undrar när det kommer hända flera olyckor”, skrev en medborgare till kommunen i september.

”Många verkar tycka att 70 kilometer i timmen bara är en rekommendation”.

I maj satte kommunen upp reflexstolpar för att göra vägen säkrare för fotgängare och cyklister, men på flera sträckor kvarstår problemen.

Nu ska stora delar av sträckan få ny hastighet. I och med förändringarna som klubbades i tekniska nämnden förra veckan sänks hastigheten med 10 kilometer i timmen, men höjs också på vissa håll.

I anslutning till rondellen vid Enköpingsvägen sänks hastigheten med 10 kilometer i timmen, från 50 till 40. På resten av sträckan ska 60-gräns gälla.

– Tanken är att sträckan ska bli mer enhetlig. Om hastigheten ändras för många gånger på en sträcka är det troligare att färre håller hastigheten, säger Marianne Hagman, tillväxtchef i Upplands-Bro.

Fakta

Här sker flest olyckor

Under 2014 inträffade 169 trafikolyckor på Upplands-Bros gator. Här är de mest olycksdrabbade gatorna:

Granhammarsvägen: 11

Enköpingsvägen: 10

Enköpingsvägen/väg 841: 2

E18: 8

Håtunavägen/väg 269: 3

Håtunavägen/väg 840: 2

Stigtorpsvägen: 2

Råbystigen: 2

Bro station: 2